Zamiast podatku od posiadania aut spalinowych będą nowe dopłaty do elektryków z KPO – napisał na platformie X wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, odnosząc się do negocjacji z Komisją Europejską ws. zniesienia wymogu wdrożenia w Polsce podatku dla posiadaczy aut spalinowych, które odbywały się w ramach rewizji KPO.
"To nie były łatwe rozmowy z Komisją, ale mamy to! Zamiast podatku od posiadania aut spalinowych – nowe dopłaty do elektryków z KPO. Szczególne podziękowania dla (wiceministra klimatu) Krzysztofa Bolesty i zespołów MFIPR oraz MKiŚ" – napisał Szyszko.
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska Nałęcz poinformowała we wtorek, że decyzja Rady Ministrów, dotycząca zmian w Krajowym Planie Odbudowy (KPO), to jest "bardzo ważna decyzja".
"Zapadła decyzja, jak chcemy KPO zmienić by służył Polsce, polskim obywatelom" – dodała minister.
"Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary. Dopłat dla tych, którzy zechcą kupić samochody elektryczne" – wskazała Pełczyńska-Nałęcz. "Przeznaczamy na to 1,5 mld zł z grantu. To będą środki na trzydziestotysięczne dopłaty, jako bazowe, dla samochodów nie tych z najwyższej półki, tylko tych ze średniej półki" – wyjaśniła, doprecyzowując, że jeżeli ktoś będzie mniej zamożny będzie mógł liczyć na "trochę więcej", jeżeli samochód będzie złomowany, będzie można zyskać "jeszcze trochę więcej".
"Dokładnie jak będzie wyglądał program dopłat nad tym już opracuje ministerstwo klimatu (Ministerstwo Klimatu i Środowiska) i na pewno jeszcze w tym roku cały ten program ruszy" – podkreśliła Pełczyńska-Nałęcz.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy Polska ma otrzymać w sumie 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.
Wydatkowanie środków jest opóźnione, dlatego Polska chce zrewidować plan. Ponadto w ramach rewizji KPO Polska chce także zmiany lub zniesienia pewnych tzw. kamieni milowych KPO i m.in. chciała uniknąć wprowadzenia w Polsce podatku dla posiadaczy aut spalinowych.
MFiPR podał we wtorek, że do 15 kwietnia do Polski z KPO trafiło ok. 3,2 mld euro w ramach wsparcia grantowego oraz ok. 8,1 mld euro z części pożyczkowej.
autorka: Anna Bytniewska
ab/ drag/ jz/ osz/