Rządowy szlaban na dzierżawę terminala w Gdyni. W tle bezpieczeństwo Polski

Zagadkowy wpis pojawił się na profilu Ministerstwa Infrastruktury w odniesieniu do dzierżawy terminala zbożowego w Porcie Gdynia. Resort nie wyraża zgody na wydzierżawienie terminala w oparciu o trwający przetarg. „Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa” – pisze ministerstwo. Zdjęcie

Terminal zbożowy w Porcie Gdynia /Wojciech Stróżyk /Reporter

Terminal zbożowy w Porcie Gdynia /Wojciech Stróżyk /Reporter Reklama

Jak informuje branżowy portal Rynek Infrastruktury, Port Gdynia od jesieni 2023 roku prowadzi przetarg dotyczący dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni. To nieruchomość położona przy nabrzeżu Indyjskim, Norweskim oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Chodzi o dzierżawę na okres 30 lat – do 2053 r.

W trwającym przetargu największe szanse na wygraną miało konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera – zauważa RI. Konsorcjum złożyło bowiem najkorzystniejszą ofertę (łącznie w przetargu wpłynęło ich 4). W postępowaniu brano pod uwagę m.in. wysokość czynszu za dzierżawę i stawkę opłat za przeładunek 1 tony towarów.

Reklama

Jest jednak więcej niż prawdopodobne, że konsorcjum nie będzie dzierżawcą terminala. Głos w sprawie zabrało Ministerstwo Infrastruktury, które sprzeciwia się dzierżawieniu terminala zbożowego w Porcie Gdynia w oparciu o trwający przetarg. Resort powołuje się na kwestie o niebagatelnym znaczeniu, związane z bezpieczeństwem państwa.

Rozwiń

„Opinie, na podstawie których podjęto decyzję, mają charakter niejawny, dlatego MI decyzji nie uzasadnia” – dodał resort.

Wątek rozwinął nieco sekretarz stanu w MI odpowiedzialny za gospodarkę morską – Arkadiusz Marchewka. „W MI podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, decyzja resortu nie mogła być inna” – napisał w serwisie X.

Rozwiń

Walka o terminal zbożowy w Gdyni. Polscy rolnicy przeciwko holenderskiemu potentatowi

Przeciwko wydzierżawieniu terminala firmom Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera od dłuższego czasu protestowały środowiska rolnicze, podkreślając, że członkowie konsorcjum są związani z holenderską Grupą Viterra, odpowiadającą za większość handlu zbożem w naszym kraju. „Oddanie w wieloletnią dzierżawę Terminalu Zbożowego w Gdyni podmiotowi z Grupy Viterra zwiększy kontrolę rynku handlu zbożem w Polsce przez tę grupę i powinno podlegać możliwie najbardziej skrupulatnej kontroli przez wszystkie zaangażowane podmioty, w tym wydzierżawiającego i UOKiK” – pisał w grudniu zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej, apelując o interwencję do posłów na Sejm z Warmii i Mazur oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych. 

Rolnicy podnosili, że uzyskanie przez to konkretne konsorcjum kontroli nad terminalem w Gdyni może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynku przeładunku zbóż w Polsce i na rynku eksportu zboża z Polski, bo dominująca pozycja Grupy Viterra zostanie jeszcze wzmocniona. Jak argumentowali, potencjalne ograniczenie dostępu do usług przeładunkowych może wpłynąć na ceny zboża.

Również sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaapelowała w grudniu ub. r. do premiera o „podjęcie działań prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego w sprawie wydzierżawienia terminala zbożowego w Porcie Gdynia”. 

W apelach o unieważnienie przetargu często kładziono też akcent na to, że terminal zbożowy w gdyńskim porcie musi znajdować się w rękach podmiotu z większościowym udziałem Skarbu Państwa, a więc kontrolowanego przez państwo polskie.

Jak przypomina Rynek Infrastruktury, w 2022 roku umowę z portem w Gdyni na dzierżawienie terminala zbożowego rozwiązała spółka Bałtycki Terminal Zbożowy, która do tamtej pory zajmowała się przeładunkami zbóż w porcie. Port zlecił w następstwie tego wydarzenia operowanie na nabrzeżach firmie Mondry. Umowa z tą spółką została przedłużona do końca czerwca 2024 r.

Porty nie mogą samodzielnie prowadzić przeładunków, stąd prowadzą przetargi na dzierżawienie hubów takich jak gdyński terminal zbożowy.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Gwiazdowski mówi Interii. Odc. 73: (Nie)widzialna ręka rynku. Spór trwa, kto ma rację? INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *