Inteligentne algorytmy uczą się ludzkich emocji, a w efekcie skrócą dystans między technologią a człowiekiem
Piotr Mazurkiewicz
Naukowcy z Narodowego Instytutu Nauki i Technologii w południowokoreańskim Ulsan opracowali taką technologię, tworząc urządzenie w rodzaju maski. Udało się je zintegrować z systemem wykrywania zmian położenia mięśni twarzy i wibracji strun głosowych. Pozwoliło to na identyfikację emocji w czasie rzeczywistym. Zdaniem naukowców jest to pierwsze tego typu urządzenie w historii.
AI bada mięśnie i głos
– Opracowaliśmy system interfejsu twarzy zintegrowanego ze skórą, który można dostosować do indywidualnych potrzeb – wyjaśnia profesor Jiyun Kim, który kierował projektem. – Maska ocenia ludzkie emocje, ma opcję samozasilania, jest łatwa w użyciu, rozciągliwa i przezroczysta – mówi.
Jak wynika z komunikatu prasowego, czujnik może jednocześnie rejestrować sygnały werbalne i niewerbalne. System zawiera układ przetwarzania danych do bezprzewodowego przesyłania danych, który umożliwia identyfikację emocji. Podczas badań wykorzystano uczenie maszynowe. Urządzenie mogło też pracować bez konieczności stosowania zewnętrznego źródła zasilania lub skomplikowanego sprzętu pomiarowego do rozpoznawania danych.
Naukowcy zastosowali „technikę półutwardzania”, aby stworzyć przezroczysty przewodnik dla elektrod. Procedura ta obejmuje częściowe utwardzenie lub zestalenie materiału, w wyniku czego powstaje przewodnik umożliwiający efektywne ładowanie cierne. W efekcie maska sama produkuje potrzebną dla siebie energię – zauważa serwis Interesting Engineering.
Kto zna emocje, ten rządzi
Koreańska technologia, wraz z pozyskanymi danymi, ma potencjał w zakresie przyspieszenia rozwoju humanoidalnych robotów nowej generacji, które będą lepiej identyfikować ludzkie emocje. Zespół badawczy rozszerzył zastosowanie systemu na scenariusze rzeczywistości wirtualnej, które obejmowały inteligentne domy, prywatne kina i inteligentne biura.
Zdolność systemu do rozpoznawania indywidualnych emocji w różnych scenariuszach pozwala na dostarczanie atrakcyjnych dla konkretnej osoby sugestii dotyczących muzyki, filmów i literatury. Np. w sklepie system rozpozna, które produkty budzą pozytywne emocje i jaki jest stopień zainteresowania. Zebrane podczas testów informacje oraz zastosowanie uczenia maszynowego umożliwią technologii rozpoznawanie emocji na twarzy nawet wtedy, gdy ludzie noszą maski antysmogowe czy medyczne.
Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie „Nature Communications”.