To może być punkt zwrotny w walce z Ameryką o przewagę w dziedzinie technologii hipersonicznej. Na zdjęciu wizja amerykańskiego eksperymentalnego bezzałogowca Boeing X-51A Waverider
Paweł Rożyński
Jak twierdzi chiński dziennik „South China Morning Post” (SCMP), oznacza to, że Pekin znacznie wyprzedził Stany Zjednoczone w wyścigu, kto pierwszy zbuduje samolot hipersoniczny. Materiał może też zwiększyć możliwości rakiet bojowych.
„Lot testowy samolotu zakończył się całkowitym sukcesem” – stwierdzili naukowcy w artykule opublikowanym w czasopiśmie „Physics of Gases”, nie ujawniając żadnych szczegółów.
– Postęp nowej technologii termicznej może pomóc w tworzeniu samolotów hipersonicznych wielokrotnego użytku o większym zasięgu i większej prędkości – stwierdził kierownik zespołu, Ai Bangcheng, zastępca dyrektora Chińskiej Akademii Aerodynamiki Aerokosmicznej w Pekinie.
To może być punkt zwrotny w walce z Ameryką o przewagę w dziedzinie technologii hipersonicznej. Broń hipersoniczna, w porównaniu z konwencjonalnymi rakietami balistycznymi, osiąga prędkości ponad pięciokrotnie większe od prędkości dźwięku i zarówno Stany Zjednoczone, jak i Chiny poczyniły na nią duże zakłady.
Chiny kontra USA
Armia Ludowo-Wyzwoleńcza (PLA) wykonała w 2021 r. więcej lotów testowych z hiperdźwiękami niż Stany Zjednoczone w ciągu ostatnich 10 lat. Program PLA koncentruje się na rozwoju dwóch typów maszyn: rakiet hipersonicznych przeznaczonych do odpalania głowic konwencjonalnych lub nuklearnych oraz samolotów hipersonicznych przystosowanych do działań rozpoznawczych, uderzeniowych lub transportowych.
Tymczasem, jak wynika z raportu przeprowadzonego przez Biuro Budżetowe Kongresu USA, główną przeszkodą, przed którą stoją amerykańscy twórcy urządzeń hipersonicznych, są uszkodzenia termiczne.
„Podstawowym pozostałym wyzwaniem jest radzenie sobie z ekstremalnymi temperaturami, na jakie narażone są pociski hipersoniczne, poruszające się z dużą prędkością w atmosferze przez większą część lotu” – zauważono w badaniu, cytowanym przez Interesting Engineering.
„Ochrona wrażliwej elektroniki rakiet hipersonicznych, zrozumienie działania różnych materiałów i przewidywanie aerodynamiki w utrzymujących się temperaturach sięgających 1650 stopni Celsjusza) wymagają szeroko zakrojonych testów w locie. Testy trwają, ale niepowodzenia w ostatnich latach opóźniły postęp” – czytamy.
Nowe silniki wchodzą do gry
Wcześniej Chiny chwaliły się już dużym postępem w poprawie efektywności silników strumieniowych scramjet. W zeszłym roku chińscy badacze ogłosili, że stworzyli „pierwszy na świecie” silnik z hipersoniczną falą detonacyjną, który przy użyciu niedrogiego paliwa do silników odrzutowych może rozpędzać odrzutowiec do prędkości 9 Mach, czyli dziewięć razy większą od prędkości dźwięku.
Pekin ma już dysponować wielkim ogromnym arsenałem broni hipersonicznej, którego część jest przeznaczona do uderzania w cele ruchome na duże odległości, takie jak lotniskowiec – z większą precyzją i zwrotnością.