Nawet co trzeci kontrakt budowlany zaczyna przynosić straty. Przed wyborami parlamentarnymi rząd obiecuje, że znajdzie dodatkowe środki na zwiększenie waloryzacji – informuje „Rzeczpospolita”.
Wielkie problemy budowlańców. Tracą na realizacji kontraktów drogowych. Zdjęcie ilustracyjne (EAST_NEWS, Marek Maliszewski/REPORTER)
Rada Ministrów ma jeszcze w tym miesiącu przyjąć uchwałę zakładającą wprowadzenie wyższego limitu w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2023-2026. Mowa o kwocie w wysokości 2,6 mld zł. Kolejne 100 mln zł ma trafić do programu budowy obwodnic.
Według „Rz” to efekt dużych problemów branży, która mocno odczuła skutki wojny w Ukrainie. Firmy realizujące kontrakty jeszcze sprzed wybuchu wojny mają na nich tracić. Dlatego liczą na środki z Krajowego Funduszu Drogowego – chodzi o 10 proc. waloryzację kontraktów, co miałoby „zapobiec przypadkom upadłości wykonawców i zatrzymania budów, przed którymi od miesięcy ostrzegają branżowe organizacje zrzeszające wykonawców”.
Duży wzrost cen
Przedsiębiorstwo budowlane Budimex już wcześniej zaznaczało, że koszty budowy z kontraktów zawartych przed rosyjską inwazją na Ukrainę wzrosły o 40 proc.
Zobacz także:
Polskie firmy jak ukraińskie. Biznes stoi przed wielką szansą, ale tonuje nastroje
Paweł Bruger z Grupy Kapitałowej Mirbud dodaje w rozmowie z „Rz”, że „na sześciu z ponad trzydziestu kontraktów drogowych realizowanych na terenie całego kraju przez już osiągnęliśmy limit waloryzacyjny albo jesteśmy tuż przed jego osiągnięciem”.
Polski Związek Pracodawców Budownictwa twierdzi, że wydatki ponoszone przez wykonawców ponad obecny wskaźnik waloryzacji wynoszą 1 mld zł. I to pomimo zwiększenia przez rząd waloryzacji wiosną zeszłego roku. Był to niezbędny ruch, gdyż ceny paliw i energii oraz materiałów budowlanych wystrzeliły. Do tego z placów budowy zniknęło nawet 30 proc. pracowników z Ukrainy. W sumie do wsparcia dla drogowców dorzucono 2,6 mld zł.
Zobacz także:
Ceny w budowlance rosną. Produkcja natomiast spada
Przykładem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która od lipca 2022 do lipca 2023 r. dokonała waloryzacji 117 inwestycji.
Jako branża stoimy u progu recesji – oświadczył Dariusz Blocher, prezes Unibepu w czasie konferencji „Szanse i zagrożenia dla polskiego budownictwa”.
Firmy zajmujące się bieżącym utrzymaniem dróg złożyły 402 wnioski dotyczące waloryzacji kontraktów. Jednak kłopoty w branży uderzają nie tylko w samych wykonawców. Problem z waloryzacją kontraktów dotyczy też firm projektowych oraz zajmujących się nadzorem.