W miesiącu listopadzie radni Szczecinka podejmą temat projektu rezolucji w kwestii likwidacji bezpłatnego transportu zbiorowego. Według proponowanych zmian niektórzy z użytkowników będą musieli wnieść opłatę za bilet, sięgającą nawet 180 zł w skali miesiąca.
Od czasu do czasu raportujemy o aglomeracjach, które zamierzają wdrożyć nieodpłatny transport miejski. Jednocześnie istnieją też obszary, które zamierzają zrezygnować z owego rozwiązania. Taka sytuacja ma miejsce w Szczecinku (woj. zachodniopomorskie), gdzie nieodpłatne przejazdy obowiązują od 2018 r. System ten początkowo obejmował sześć tras autobusowych i jego celem było skłonienie mieszkańców do odstąpienia od użytkowania własnych aut. Z upływem czasu propozycja została poszerzona, jednak nakłady finansowe na utrzymanie rosły szybciej niż ilość pasażerów. Właśnie powiększające się nakłady finansowe są determinantem, dla którego władze Szczecinka chcą anulować darmową komunikację.
– Koszty związane z komunikacją miejską są w chwili obecnej niemalże trzykrotnie większe niż przed wprowadzeniem nieodpłatnych autobusów. To wywołuje brak możliwości powiększania kilometrażu wozów i ograniczenia w wymianie parku pojazdów – zaznacza włodarz Szczecinka Jerzy Hardie-Douglas.
Z informacji, na które powołuje się strona transport-publiczny.pl wynika, że w 2019 roku system ten wyniósł blisko 6,5 mln zł, natomiast w roku poprzednim było to już ponad 12 mln zł. Z rzeczonej sumy przeszło 9 mln zł stanowiły dotacje miejskie. Decydenci Szczecinka akcentują, że podtrzymanie darmowych przejazdów limituje możliwości rozwoju sieci i nabycia nowego taboru.
Obecnie miasto planuje utrzymać sieć na podobnym poziomie, ale z częściowym obciążeniem kosztami, co umożliwi finansowanie inwestycji i postęp. Z przeprowadzonej na początku bieżącego roku ankiety miejskiej wynika, że ponad połowa obywateli (56 proc.) jest zwolennikiem przywrócenia jakiejś formy odpłatności. Reszta, czyli 44 proc. jest za utrzymaniem nieodpłatnej komunikacji, nawet kosztem redukcji kursów.
Koniec z bezpłatną komunikacją w Szczecinku. Ile poniosą mieszkańcy?
W bieżącym miesiącu do dyskusji rady miejskiej trafi projekt rezolucji, który zakłada, że bilet jednorazowy z ważnością 40 minut (wraz z perspektywą przesiadki) będzie kosztował 6 zł. Takową kwotę uiszczałyby jednak osoby spoza miasta bądź nieposiadające Karty Mieszkańca „Mój Szczecinek”. Osoby dysponujące kartą wniosą natomiast opłatę 3 zł, a uczniowie szkół – 2 zł.
Podobne rozbieżności dotyczą biletów okresowych:
- posiadający Kartę Mieszkańca – 90 zł,
- osoby spoza miasta lub bez karty – 180 zł,
- uczniowie – 60 zł.
Darmowy transport zostanie utrzymany m.in. dla osób powyżej 65 roku życia, legitymujących się Kartą Mieszkańca, dzieci do 7 roku życia, funkcjonariuszy Policji, Żandarmerii Wojskowej i Straży Miejskiej w trakcie wykonywania obowiązków, a także dla osób zatrudnionych u przewoźnika i upoważnionych osób przeprowadzających kontrole przewozów.
Decyzja odnośnie nowych stawek cenowych zostanie podjęta najwcześniej w drugiej połowie przyszłego roku. Należy podkreślić, iż po ewentualnym przyjęciu rezolucji, aktualne stawki nie zaczną obowiązywać natychmiastowo. Przewidywany jest przynajmniej trzymiesięczny okres przejściowy, który ma posłużyć do przystosowania systemu biletowego i informacyjnego.



