Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał dwa wykonalne orzeczenia przeciwko PayPal, o czym poinformował w komunikacie prasowym Urząd. Kwestionowane praktyki dotyczyły zmian w umowie wynikających z niesprawiedliwej klauzuli modyfikacyjnej i niewłaściwego sposobu informowania konsumentów o korektach opłat.
„Konsumenci nie powinni napotykać nieoczekiwanych zmian w umowach, szczególnie gdy takie zmiany skutkują wzrostem wydatków. W obszarze usług płatniczych opłaty ponoszone przez konsumentów są kluczowym elementem wpływającym na pomyślne zakończenie transakcji. Postanowienia umożliwiające zmiany warunków umowy są dopuszczalne, jednak muszą być jasno określone. Powinny one umożliwiać konsumentom przewidywanie potencjalnych zmian kosztów lub zakresu usług już na etapie podpisywania umowy” – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), cytowany w komunikacie prasowym.
„Klauzula wskazująca, że firma '…może od czasu do czasu wprowadzać zmiany do (…) umowy' dawała przedsiębiorcy nieograniczoną swobodę działania, a konsumentom narażała ich na nieprzyjemne niespodzianki, w tym finansowe” – zauważył.
Według doniesień firma zobowiązała się do zaprzestania tych praktyk i zwrotu opłat związanych z ich wdrożeniem, a także do wypłaty odszkodowania.
To nie pierwsze orzeczenia Prezesa UOKiK wobec PayPal Europe – w ubiegłym roku firma została ukarana grzywną w wysokości blisko 106,7 mln zł za stosowanie niedozwolonych klauzul. (PAP Biznes)
o kurde/