We wtorek weszły w życie przepisy przygotowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które aktualizują minimalne wymagania dotyczące m.in. sprzętu komputerowego w szkołach i technologii informacyjno-komunikacyjnych. Powodem noweli jest m.in. postęp technologiczny.
Chodzi o nowelizację rozporządzenia ws. podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania z 17 grudnia 2010 r.
W rozporządzeniu wskazano m.in., że szkoły podstawowe i ponadpodstawowe prowadzące kształcenie w formie dziennej powinny być wyposażone w sprzęt komputerowy, w tym komputery stacjonarne, komputery stacjonarne typu all-in-one, laptopy, laptopy przeglądarkowe lub tablety, umożliwiający wykorzystanie technologii cyfrowych przy realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Sprzęt ten musi spełnić minimalne wymagania określone w załączniku do rozporządzenia. Aktualizacja załącznika uwzględnia m.in. postęp technologiczny jaki dokonał się od wprowadzenia minimalnych wymagań mocą poprzedniej nowelizacji z 2022 r.
W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) wyjaśniono, że aktualizacja minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego jest niezbędna, by zapewnić zgodność nabywanego sprzętu komputerowego z aktualnie obowiązującymi standardami technologicznymi, potrzebami uczniów i nauczycieli oraz dla zapewnienia jego należytej jakości.
Poza aktualizacją wymagań, rozporządzenie przewiduje też zmianę dotychczasowego minimalnego okresu gwarancyjnego dotyczącego sprzętu komputerowego z 36 miesięcy na 24 miesiące, a także konieczność uzupełnienia minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego o regulacje dotyczące potrzeby realizacji usług w zakresie AAC, czyli wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.
"Wszystkie szkoły, niezależnie od typu i rodzaju, są obowiązane do zapewnienia uczniom objętym kształceniem specjalnym, w tym uczniom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, m.in. warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów" – uzasadnił resort.
Zaznaczył, że postęp technologiczny ostatnich lat dotyczy też wykorzystania w pracy z uczniami niepełnosprawnymi z zaburzeniami mowy lub jej brakiem nowoczesnego sprzętu komputerowego umożliwiającego korzystanie ze wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.
Podano, że szkoły podstawowe i ponadpodstawowe prowadzące kształcenie w formie dziennej, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie spełniają minimalnych wymagań określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia (ws. minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych) "w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, dostosują swoją działalność do tych wymagań w terminie do 31 sierpnia 2026 r.".
Potrzeba noweli, jak podano, wynika z realizacji tzw. kamienia milowego w KPO – "Minimalne obowiązujące standardy wyposażenia wszystkich szkół w infrastrukturę cyfrową umożliwiającą wykorzystanie technologii cyfrowych w nauce na równym poziomie w każdej szkole".
Zaznaczono, że KPO, którego "jednym z podstawowych celów jest zapewnienie optymalnego poziomu rozwoju cyfrowego", zakłada podjęcie i realizację licznych reform oraz inwestycji. To m.in. zapewnienie nowych komputerów przenośnych do dyspozycji nauczycieli – co najmniej 553 tys. 336 sztuk i uczniów – co najmniej 735 tys. sztuk; wyposażenie sal lekcyjnych w połączenie z siecią LAN co najmniej 100 tys. sal; utworzenie laboratoriów Sztucznej Inteligencji (AI) oraz nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM) w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych – co najmniej 16 tys. oraz cyfryzację systemu egzaminacyjnego.
Rozporządzenie opublikowano w Dzienniku Ustaw 30 września. Podano, że wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 15 października. (PAP)
pak/ jann/