ChatGPT jest głównie wykorzystywany przez studentów do generowania pomysłów, podsumowywania materiałów pisemnych i prowadzenia badań podczas pisania tekstów akademickich. Studenci angażują się w to narzędzie z entuzjazmem i zainteresowaniem, ale dostrzegają jego ograniczenia — zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 109 krajach.
„Można podzielić ludzi na tych, którzy obecnie korzystają z narzędzi AI i tych, którzy będą to robić w przyszłości” – zauważył w wywiadzie dla PAP uczestnik badań prof. Artur Strzelecki z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Zauważył, że z ChatuGPT korzystają niemal wszyscy studenci.
W szeroko zakrojonym badaniu międzynarodowym blisko 150 badaczy zbadało 23 000 studentów pod kątem ich wykorzystania ChatuGPT w ich dążeniach akademickich. Wyniki opublikowano w PLOS One.
Oto jak studenci wykorzystują ChataGPT
Studenci używali ChatuGPT przede wszystkim do generowania pomysłów i burzy mózgów (29%), skracania dłuższych tekstów (27%) i zbierania informacji do artykułów naukowych (25%).
Jeden na pięciu uczestników korzystał z ChatuGPT również w celu: uzyskania pomocy przy pisaniu prac naukowych, np. prac semestralnych i artykułów badawczych, przeglądania wiedzy na potrzeby egzaminów, tłumaczenia języków, uzyskiwania porad w sprawach osobistych, kodowania i korekty prac pisemnych.
ChatGPT był mniej preferowany w przypadku tworzenia formalnych dokumentów (np. e-maili), rozwiązywania problemów matematycznych i zadań kreatywnych (takich jak pisanie opowiadań lub wierszy). „Może to wskazywać, że uczniowie nadal — jeśli chodzi o ekspresję — polegają bardziej na własnych umiejętnościach niż na możliwościach AI” — skomentowali badacze w PlosOne.
Studenci uznali czat za skuteczny sposób upraszczania skomplikowanych informacji i podsumowywania treści, ale za mniej wiarygodny w „przekazywaniu informacji i wspieraniu nauki”.
Dwie trzecie respondentów uważało, że studenci powinni wdrożyć odpowiednie środki w celu ochrony swoich danych osobowych podczas korzystania z ChatGPT. Ponadto około połowa uczestników uważała, że uniwersytety lub instytucje badawcze powinny zapewnić wytyczne dotyczące korzystania z ChatuGPT w pracy naukowej. Co drugi respondent uważał również, że studenci powinni skonsultować się ze swoimi instruktorami w sprawie zakresu korzystania z ChatuGPT w działalności badawczej.
„Studenci muszą pamiętać, że nie wszystko, co generuje AI, jest dokładne” – przestrzegał prof. Strzelecki. Podkreślił, jak ważne jest, aby być świadomym tzw. halucynacji AI, w których AI czasami tworzy informacje i