AI ocenia zdolność kredytową. TSUE: klient ma prawo wiedzieć, dlaczego odmówiono mu kredytu

Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE z czwartku osoby, których zdolność kredytowa została oceniona przez zautomatyzowany system, mają prawo do otrzymania wyjaśnień dotyczących danych, na podstawie których podjęto decyzję dotyczącą ich osoby, a w przypadku wątpliwości – prawo do jej zakwestionowania.

AI ocenia zdolność kredytową. TSUE: klient ma prawo wiedzieć, dlaczego odmówiono mu kredytu

zdjęcie: Lightspring // Shutterstock

Ta sprawa ma swój początek w Austrii, gdzie dostawca usług mobilnych odmówił zawarcia umowy z klientem, powołując się na niewystarczającą zdolność kredytową. Ocenę przeprowadziła w imieniu operatora Dun & Bradstreet Austria, firma specjalizująca się w ocenie zdolności kredytowej konsumentów za pomocą zautomatyzowanego systemu wykorzystującego technologię AI. Sprawa dotyczyła opłaty abonamentowej w wysokości 10 euro miesięcznie.

Po niekorzystnej decyzji klientka zwróciła się do Dun & Bradstreet o wyjaśnienie uzasadnienia decyzji. Jednak firma odmówiła jej pełnego dostępu do informacji, twierdząc, że są one chronione jako tajemnica handlowa.

Sytuacja przeniosła się do sądu krajowego, który orzekł, że firma naruszyła przepisy o ochronie danych (RODO), nie dostarczając skarżącemu „istotnych informacji o zasadach zautomatyzowanego podejmowania decyzji” i nie wyjaśniając odpowiednio, dlaczego informacji nie można było dostarczyć. Sąd austriacki zwrócił się następnie do TSUE o interpretację RODO i przepisów dotyczących tajemnic handlowych.

W wydanym w czwartek orzeczeniu TSUE stwierdził, że firma jest zobowiązana do wyraźnego określenia procedur i zasad wykorzystywanych w zautomatyzowanym procesie podejmowania decyzji, umożliwiając osobie zaangażowanej zrozumienie, które z jej danych osobowych zostały uwzględnione i w jaki sposób. Klient poddawany ocenie powinien również zostać poinformowany o tym, czy i w jaki sposób zmiany jego danych mogą wpłynąć na inny wynik.

Jeśli firma, w tym przypadku Dun & Bradstreet, uważa, że informacje, które jest zobowiązana udostępnić, obejmują chronione dane osób trzecich lub ujawniają tajemnice handlowe, musi to zgłosić właściwemu organowi nadzorczemu lub sądowi. Podmiot ten określi, jakie informacje mogą być udostępniane żądającemu klientowi.

Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

jovi/ ap/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *