BBC poinformowało we wtorek o nieprawidłowościach związanych z eksportem zużytych opon na dużą skalę z Wielkiej Brytanii do Indii. Śledztwo w tej sprawie wykazało, że opony te są sprzedawane na czarnym rynku, a co ważniejsze, są utylizowane w sposób, który stwarza znaczne ryzyko dla zdrowia i środowiska.
Zgodnie z brytyjskim prawem, zużyte opony samochodowe muszą być utylizowane w zakładach recyklingu. Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii rocznie powstaje około 50 milionów opon, z czego połowa jest wysyłana do Indii w celu recyklingu. Niemniej jednak reporterzy BBC twierdzą, że prawie 70% wszystkich zużytych opon przybywających do Indii, zarówno z Wielkiej Brytanii, jak i z innych miejsc, „trafia do prowizorycznych zakładów, w których odbywa się proces pirolizy”.
W środowisku pozbawionym tlenu, w temperaturze około 500 stopni Celsjusza, następuje rozkład, zamieniając zużyte opony w stal, olej i sadzę wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu. BBC podkreśliło, że te opony są zazwyczaj poddawane pirolizie w odizolowanych wioskach, a ten proces uwalnia znaczne ilości niebezpiecznych gazów i chemikaliów.
Reporterzy BBC odkryli, że opony są często utylizowane w takich „zakładach pirolizy”, mimo że oficjalne dokumenty wskazują, że miały być poddawane recyklingowi w zatwierdzonych lokalizacjach. Według prawnika ds. środowiska w Indiach, cytowanego przez BBC, w całym kraju działa rzekomo do 2000 zakładów pirolizy, z czego około połowa działa nielegalnie. Zespół BBC podkreślił, że roślinność otaczająca te miejsca obumiera, gromadzi się znaczna ilość sadzy, a pobliskie zbiorniki wodne są również zanieczyszczone.
Mieszkańcy mieszkający w pobliżu „obiektów pirolizy” opowiadali dziennikarzom BBC o swoich zmaganiach z uporczywym kaszlem i problemami z oczami. Naukowcy z Imperial College w Londynie, do których odwołuje się portal, zauważyli, że przedłużona ekspozycja na obszary skażone pirolizą może prowadzić do chorób układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, a także problemów neurologicznych i niektórych rodzajów nowotworów.
„Chcemy, aby te firmy zostały przeniesione z naszej wioski” – powiedziało BBC jedno ze źródeł. Według oficjalnych raportów władze Indii niedawno zamknęły siedem zakładów pirolizy. Jednak eksperci cytowani przez portal nie przewidują żadnych znaczących zmian w najbliższej przyszłości. „Wymagania biurokratyczne, wraz z kosztami maszyn do rozdrabniania gumy, sprawiają, że eksportowanie sprężonych opon do Indii jest bardziej opłacalne finansowo” – stwierdził Elliot Mason, właściciel zakładu recyklingu opon w Wielkiej Brytanii. Dodał, że dotyczy to przede wszystkim mniejszych podmiotów