W 2024 roku kierowców czeka wiele zmian. Jedną z najistotniejszych jest zmiana paliwa na stacjach benzynowych. Nie każdy samochód jest do niego przystosowany, co więcej paliwo stosuje się też do wielu urządzeń używanych w domach. Zatem czy paliwem E10 zatankujemy kosiarkę?
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw nie zatankujemy już benzyny E5 o liczbie oktanowej 95. Na jej miejscu pojawiła się benzyna E10 z zawartością do 10 proc. biokomponentów, o takiej samej liczbie oktanowej. Zmiana ta wynika z unijnych przepisów, które mają na celu zmniejszenie emisji CO2 w sektorze transportu.
To problem dla posiadaczy starszych pojazdów. Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska "znaczna większość" pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyny silnikowej E10, ale nie wszystkie. "Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 r. wynosił w Polsce 14,3 roku" – wskazano.
Paliwo tankujemy jednak nie tylko do samochodów, ale też do maszyn ogrodniczych, takich jak np. kosiarki lub piły. Czy to oznacza, że wraz ze zmianą paliwa w dystrybutorze będziemy musieli tankować paliwa premium (Pb98) o wyższej liczbie oktanowej? W paliwach premium w dalszym ciągu stosuje się niższą domieszkę biododatków niż w paliwach standardowych (Pb95). Producenci sprzętu ogrodniczego przygotowali informację dla klientów.
Kosiarki Stihl, Briggs&Stratton, Stiga, Honda a paliwo E10
Dobrze znany producent sprzętu ogrodniczego Stihl informuje, że paliwo E10 nadaje się do użytku we wszystkich ich urządzeniach spalinowych. Jednakże, z uwagi na zmieniony skład paliwa, może pojawić się konieczność dokonania regulacji gaźnika.
Dodatkowo Stihl podkreśla, że mieszanki paliwowo-olejowe przygotowane na bazie E10 nie powinny być przechowywane dłużej niż 30 dni. Dlaczego? Bowiem dłuższe przechowywanie może prowadzić do rozdzielenia składników paliwa, co wynika z wiązania etanolu przez wilgoć z powietrza i osadzania się go na dnie kanistra.
Również inni producenci – Briggs&Stratton, Stiga czy Honda – zapewniają, że paliwo E10 można bezpiecznie stosować w ich urządzeniach. Briggs&Stratton podkreśla jednak znaczenie stosowania świeżego, czystego paliwa i regularnej kontroli filtrów – odnotowuje portal "garden-system.pl".
W przypadku urządzeń Stiga wszystkie silniki (2-suwowe i 4-suwowe) produkowane od roku 2014 są kompatybilne z E10. Przypomina się jednak o tym, by nie stosować paliwa zawierającego więcej niż 10% etanolu, gdyż może to prowadzić do korozji elementów układu paliwowego.
Honda potwierdza, że paliwo E10 można bezpiecznie stosować w silnikach Honda GX, GXV, GC/GS, GCV oraz w silnikach zaburtowych Honda BF. Silniki te są przystosowane do pracy na paliwie z zawartością etanolu do 10% i zachowują wydajność w tym zakresie. Stosowanie paliwa z wyższą zawartością etanolu niż 10 proc. lub metanolu 5 proc. może prowadzić do problemów z rozruchem i uszkodzeń urządzeń.
Jak podała Krajowa Izba Biopaliw, Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Wskazała, że paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
JM