Mimo że Polska ma jeden z najniższych wskaźników bezrobocia w Unii Europejskiej, najnowsze statystyki Eurostatu wskazują na niepokojący trend – gwałtowny wzrost bezrobocia wśród osób poniżej 25. roku życia. W ciągu ostatniego roku ta grupa demograficzna odnotowała wzrost o prawie 30%. Skonsultowaliśmy się ze specjalistami, aby zrozumieć czynniki wpływające na rosnące wyzwania, z jakimi borykają się młodzi ludzie w zakresie znalezienia zatrudnienia.
Według najnowszych danych Eurostatu, w maju 2025 r. stopa bezrobocia wśród osób poniżej 25. roku życia w Polsce osiągnęła 13,5% , co oznacza wzrost o 27,4% w ujęciu rok do roku. Jest to największy wzrost w całej Unii Europejskiej, podczas gdy w kilku innych krajach, w tym na Litwie, Malcie i Słowacji, sytuacja na rynku pracy wśród młodzieży poprawiła się, a bezrobocie wśród młodzieży spadło o ponad 25%.
Czy automatyzacja zmniejsza możliwości zatrudnienia młodych ludzi?
Eksperci ManpowerGroup sugerują , że rosnący poziom bezrobocia wśród młodych Polaków można przypisać ewolucji rynku pracy, na którą wpływa widoczny kryzys gospodarczy w wielu krajach, w tym u głównych partnerów handlowych Polski, a także napięta sytuacja geopolityczna w wielu regionach świata, skutkująca spadkiem zapotrzebowania na pracowników.
Reklama Zobacz także: Weź udział w naszym multithlonie giełdowym! Dyscypliny: sprint po akcje, zanurz się w ETF-y i wypchaj portfel po nagrodę.
„ Sytuację tę dodatkowo pogarsza rosnąca automatyzacja i digitalizacja , które zmniejszają liczbę stanowisk pracy na poziomie podstawowym, które wcześniej były typowym punktem wejścia młodych osób na rynek pracy” – stwierdza Piotr Skierkowski, specjalista ds. rynku pracy w ManpowerGroup, w wywiadzie dla Bankier.pl. „Jednak główną przeszkodą jest rozdźwięk między oczekiwaniami i wymaganiami pracodawców i młodych osób poszukujących pracy. Obejmuje to rozbieżności w oczekiwaniach płacowych, a także w metodach pracy i przydzielaniu zadań”.
Niezbędne umiejętności od samego początku. Doświadczenie jest również kluczowe.
Z kolei Zuzanna Ilków, specjalistka ds. marketingu produktów w Useme, uważa, że wzrost bezrobocia wśród najmłodszych pracowników