Jak wygląda sektor budowlany w krajach bałtyckich? Litwa, Łotwa i Estonia pod lupą

Jak wygląda sektor budowlany w krajach bałtyckich? Litwa, Łotwa i Estonia pod lupą - INFBusiness

Kraje bałtyckie charakteryzują się znacznym postępem gospodarczym. Łączny PKB Litwy, Łotwy i Estonii wynosi 163 miliardy euro, obsługując populację 6,1 miliona. Analitycy prognozują, że liczba ta wzrośnie o nieco ponad 40% do 2030 r. Eksperci rynkowi PMR przeprowadzili analizę sektorów budowlanych w tym regionie. Co wpływa na ten segment i jakie czynniki są kluczowe dla jego wzrostu?

Sektor budowlany – analiza rynku

Analitycy wskazują, że łączna wycena sektora budowlanego w krajach bałtyckich osiągnęła 13,4 mld euro w 2024 r., co oznacza wzrost o 1,8% w ujęciu rok do roku. Litwa ma największą część tego segmentu, odpowiadając za ponad 45%. Estonia zajmuje drugie miejsce, odpowiadając za prawie jedną trzecią całkowitej wartości. Łotwa z kolei stanowi mniej niż jedną czwartą całego rynku.

Rail Baltica i inżynieria lądowa napędzają branżę

Raport podkreśla, że budownictwo inżynieryjne odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu rynku budowlanego w regionie, stanowiąc 45% całości. Konkretnie, Litwa wykazuje najwyższy udział na poziomie 50%, podczas gdy zarówno Estonia, jak i Łotwa odpowiadają za 41% każdego ze swoich rynków budowlanych.

Jak wygląda sektor budowlany w krajach bałtyckich? Litwa, Łotwa i Estonia pod lupą - INFBusiness

– Należy zauważyć, że budownictwo lądowe jest w znacznym stopniu wspierane przez fundusze UE. Szacuje się, że kraje bałtyckie otrzymają 14,4 mld euro. Ponadto oczekuje się, że dodatkowe środki z Funduszu Odbudowy (KPO) wyniosą łącznie 6,6 mld euro – zauważa Szymon Jungiewicz, Dyrektor Działu Budownictwa w PMR Market Experts . Kontynuuje: Jesteśmy tego świadkami szczególnie w przypadku projektów infrastruktury drogowej i kolejowej. Obecnie najważniejszą inicjatywą infrastrukturalną jest Rail Baltica, której szacowana wartość pierwszej fazy wynosi 5,4 mld euro (z całkowitą kwotą przekraczającą 10,2 mld euro). Już teraz jest oczywiste, że ta inwestycja jest kluczowym motorem znacznego wzrostu rynku na Litwie.

Celem projektu jest poprawa łączności między Litwą, Łotwą i Estonią poprzez połączenie tych krajów z europejską siecią kolejową. Linia ta jest częścią transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego Kowno, Rygę, Tallin, Helsinki i Warszawę.

Warto podkreślić, że kredyty hipoteczne wywierają szczególnie silny wpływ na rynek estoński, przy czym odsetek udzielanych kredytów hipotecznych sięga prawie 30% lokalnego PKB. Natomiast na Łotwie wskaźnik ten wynosi poniżej 12%.

Potencjalne wyzwania

Jak wskazuje Jungiewicz: Jednym z najistotniejszych ryzyk dla trajektorii wzrostu rynku w krajach bałtyckich jest stale rosnący koszt i niekorzystny klimat inflacyjny. W ciągu ostatnich dwóch lat zaobserwowaliśmy na przykład spadek liczby wydanych pozwoleń na budowę.

REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA:

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *