Komisja Europejska ostrzega chińską platformę sprzedaży Shein przed wysokimi grzywnami z powodu wprowadzania klientów w błąd. Ta sytuacja wiąże się z oszukańczymi promocjami. Bruksela zajmuje stanowisko przeciwko praktykom dwóch głównych chińskich platform sprzedaży – Temu i Shein. KE dąży do tego, aby te chińskie firmy przestrzegały przepisów dotyczących ochrony konsumentów w UE.
/ Rodrigo Arangua / AFP
Komisja Europejska wezwała w poniedziałek chińską platformę zakupów online Shein do zaprzestania wprowadzających w błąd praktyk, w tym fałszywych promocji, i ostrzegła, że jeśli platforma nie zastosuje się do tego nakazu, mogą zostać nałożone kary pieniężne.
Kraje UE podejmują działania przeciwko Shein
Liczne państwa członkowskie UE często podkreślają rozbieżności z Shein i inną chińską platformą sprzedaży, Temu , w zakresie przepisów dotyczących zakupów i jakości oferowanych produktów. We współpracy z KE Belgia, Francja, Holandia i Irlandia wszczęły działania przeciwko Shein za naruszenie przepisów UE dotyczących ochrony konsumentów.
Reklama
W ramach tych dochodzeń Shein otrzymał listę naruszeń do naprawienia w poniedziałek. Wśród nich jest taktyka wywierania presji na konsumentów poprzez wyświetlanie licznika czasu do zakończenia wyprzedaży, mimo że wyprzedaż trwa dłużej niż odliczanie. Platforma jest również oskarżona o manipulację cenami w celu stworzenia iluzji znacznych rabatów .
Greenwashing to tylko jeden z problemów, z jakimi borykają się chińskie platformy e-commerce
Śledztwa wykazały, że Shein również stosuje greenwashing, podając mylące informacje o wpływie swoich produktów na środowisko. Promuje również niektóre cechy produktów jako niezwykłe, chociaż są one jedynie wynikiem regulacji.
Klienci Shein mają trudności ze zwracaniem towarów i kontaktowaniem się ze sprzedawcą.
Platforma jest pod lupą różnych krajowych organów ochrony konsumentów, które są częścią unijnej sieci odpowiedzialnej za egzekwowanie przepisów UE – CPC; w Polsce członkiem tej sieci jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Potencjalne kary dla Shein w oparciu o roczne przychody platformy
Jeżeli Shein nie rozwiąże zidentyfikowanych problemów, władze krajowe mogą podjąć decyzję o nałożeniu grzywien proporcjonalnych do rocznych przychodów firmy w tych krajach.
Zarówno Shein, jak i Temu są klasyfikowane przez EC jako bardzo duże platformy internetowe. Klasyfikacja ta wymaga, aby były zgodne z postanowieniami Digital Services Act (DSA).
***
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News