Dla wielu rodziców praca zdalna jest jedynym sposobem na pogodzenie kariery i obowiązków rodzinnych. Ułatwia to Kodeks pracy, który przyznaje rodzicom dzieci poniżej 8 roku życia określone prawa, umożliwiając im wnioskowanie o pracę zdalną. Kiedy rodzic ma prawo do przejścia na pracę zdalną i czy pracodawca jest zobowiązany do wyrażenia zgody?
/ 123RF/PICSEL
Praca zdalna dla rodziców – kto może skorzystać?
Zgodnie z Kodeksem pracy rodzice dzieci, które nie ukończyły jeszcze 4 lat, mają prawo złożyć wniosek do swojego pracodawcy o możliwość pracy zdalnej. Ponadto od 26 kwietnia 2023 r. możliwość ta została rozszerzona o rodziców dzieci do 8 roku życia. Oni również mogą wnioskować o elastyczne formy pracy, które obejmują pracę zdalną.
Należy zauważyć, że jeśli oboje rodzice kwalifikują się do elastycznych opcji pracy lub pracy zdalnej, muszą zdecydować, które z nich z nich skorzysta. Przepisy zabraniają obojgu rodzicom jednoczesnego wykonywania pracy zdalnej podczas opieki nad dzieckiem.
Czy pracodawca może odrzucić prośbę rodzica o pracę zdalną?
W przypadku rodziców dzieci poniżej 4 roku życia przepisy zazwyczaj stanowią, że pracodawca powinien zatwierdzić wniosek o pracę zdalną. Niemniej jednak pracodawca może odmówić pracy zdalnej tylko w dwóch określonych przypadkach:
Reklama
- gdy charakter pracy rodzica nie pozwala na zdalne wykonywanie obowiązków,
- gdy umożliwienie pracy zdalnej miałoby negatywny wpływ na organizację pracy firmy.
Jeśli pracodawca odrzuci wniosek o pracę zdalną, jest zobowiązany poinformować pracownika o odmowie i podać wyjaśnienie. Pracodawca ma na to 7 dni od daty złożenia wniosku.
Scenariusz nieco się różni w przypadku rodziców dzieci do 8 roku życia, którzy ubiegają się o elastyczne warunki pracy (w tym pracę zdalną). W takim przypadku pracodawca nie jest zobowiązany do zatwierdzenia ich wniosku, ale nadal musi podać uzasadnienie odmowy.
Należy pamiętać, że pracownik może w każdej chwili poprosić o rozwiązanie umowy o elastycznym czasie pracy, na przykład gdy chce szybciej wrócić do pracy stacjonarnej.
Czy pracodawca może „wycofać” pracownika z pracy zdalnej?
Zgodnie z przepisami pracodawca ma prawo przywrócić pracownikowi poprzednie warunki pracy wyłącznie w przypadku, gdy dalsza praca zdalna jest niemożliwa ze względu na organizację pracy lub charakter pracy pracownika.
Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracownika, który poprosił o pracę zdalną?
Zgodnie z przepisami samo złożenie wniosku o elastyczne warunki pracy lub pracę zdalną nie może być ważnym powodem rozwiązania umowy o pracę lub zwolnienia bez wypowiedzenia. Nie może być również podstawą do wszczęcia jakichkolwiek działań mających na celu zakończenie stosunku pracy.
Jeżeli umowa o pracę zostanie rozwiązana, a pracownik podejrzewa, że było to związane z jego aplikacją o pracę zdalną, pracodawca jest zobowiązany wykazać, że decyzja o rozwiązaniu stosunku pracy nie była z tym związana.
WB
Przeczytaj także: Warzywa ze sklepów nie są takie idealne? Oto najbardziej zanieczyszczone
Odtwarzacz wideo wymaga obsługi JavaScript w Twojej przeglądarce. Polsat News