Wielu Polaków otrzymało wiadomość e-mailową, rzekomo przesłaną przez rządowy portal gov.pl i serwis mObywatel, która zachęca do zgłoszenia się po "refundację" w wysokości 950 zł. NASK ostrzega, że jest to akcja oszustów mająca na celu wyłudzenie danych użytkowników i dostępu do ich kont bankowych.
Wiadomości rozsyłane przez oszustów mówią, że odbiorca może ubiegać się o zwrot niemal tysiąca złotych. Link zawarty w mailu kieruje na spreparowaną stronę internetową, która udaje panel logowania do aplikacji mObywatel. Kiedy chcemy zalogować się, używając bankowości elektronicznej, zostaniemy przekierowani na spreparowane strony odpowiednich banków. Podając tam swoje dane bankowe, narażamy się na kradzież pieniędzy z konta.
Otrzymując podobne wiadomości e-mailowe zawsze sprawdzaj, z jakiego adresu zostały wysłane, zweryfikuj też treść wiadomości (na powyższym przykładzie widzimy już w pierwszym zdaniu "Gov pl" bez kropki, co już samo w sobie jest podejrzane, nawet bez zerkania wyżej na adres). Jesli budzą one twoje wątpliwości niezwłocznie zgłoś incydent poprzez formularz CERT.
Zwróć też szczególną uwagę na strony, do których zostajesz przekierowany. Jeśli jakikolwiek element strony wygląda obco lub nieprofesjonalnie może być to wyznacznikiem oszustwa. Takie strony zwykle posiadają też inny niż zwykle adres, choć domena może być dopasowana do rodzaju oszustwa, tak jak na powyższym przykładzie. Wtedy również należy niezwłocznie zgłosić incydent do CERT.
Oszuści wykorzystują liczne techniki psychologiczne wzbudzając w nas często silne negatywne lub pozytywne emocje, aby uśpić naszą czujność. Jeśli podejrzewasz, że jesteś oszukiwany, zewryfikuj prawdziwość wiadomości korzystając z innego kanału komunikacji z nadawcą.
Przeczytaj także
Pokolenie Z boi się cyberataków. Tylko co trzeci potrafi zidentyfikować podejrzane wiadomości
Oprac.:MT