Projekt CPK będzie swoistym trójskokiem w nowoczesność – powiedział premier Donald Tusk, zapowiadając w środę kontynuację projektu. Co rząd zmieni? Premier przedstawił szczegóły.
Na środowej konferencji prasowej z premierem Donaldem Tuskiem wystąpili minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz jego zastępca Piotr Malepszak, a także pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Od 1 lipca nadzór nad CPK przechodzi pod Ministerstwo Infrastruktury – powiedział minister Dariusz Klimczak. Całkowity koszt rozbudowy CPK wyniesie 131 mld zł do 2032 r., a emisja długu pod finansowanie szacowana jest na ok. 57 mld zł – poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek.
– Chciałem mieć jasny obraz, co jest Polsce potrzebne, co odpowiada na polskie potrzeby. Druga sprawa to oczyszczenie tego z brudu, kompetencji i zachłanności – powiedział premier. Projekt jest wciąż na etapie prac.
CPK dotąd kosztowało 2 mld 700 mln zł, a symbolem niemocy i cwaniactwa stał się tunel pod Łodzią, który miał być zakończony w grudniu 2021 roku. Dwa lata później prace kompletnie zamarły. To jedna z wielu spraw – mówił premier.
Ten skrót należałoby odczytać jako Centralne Przewalanie Kasy, mówili złośliwi – i trochę tak było – powiedział Tusk.
Co się zmieni w projekcie CPK
Po pierwsze, i to jest zasadnicza różnica w porównaniu do projektu promowanego przez poprzedników, włączymy całą Polskę w ten projekt – mówił.
Zmiany, które proponujemy doprowadzą do zdecydowanie mniejszej liczby potrzebnych wywłaszczeń. Przygotowujemy wspólnie z ministrami i wojewodami model, który naprawi krzywdy i nie będzie krzywdą dla każdego, kto będzie wywłaszczony – powiedział premier.
Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. I zobaczymy to już za kilka lat. W ten projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie duże miasta w Polsce.
Sieć kolejowa, którą proponujemy, będzie łączyć między sobą polskie miasta. Powstanie gęsta sieć, która będzie łączyła realne skupiska ludzi i obsługiwała potoki pasażerów, a nie jakieś ideologiczne wymysły – zapowiedział.
Projekt #Polska100Minut będzie dotyczył na początku kilku, a potem wielu innych dużych polskich miast. Mniej więcej w 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska.
Lotnisko w Baranowie będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie
Zmieniony będzie model budowy kolei w ramach nowego projektu CPK; będzie on uwzględniać regionalną i lokalną decentralizację oraz radykalnie zmniejszy potrzebę wywłaszczeń – zapowiedział na konferencji premier Donald Tusk. Największe ośrodki w Polsce mają być połączone szybkimi liniami kolejowymi.
Samo lotnisko centralne w Baranowie ma być gotowe w 2032 r.
"Dzisiaj chcemy Państwa poinformować, że ten projekt będzie swoistym trójskokiem w nowoczesną i odpowiadającą wyzwaniom 21. wieku nie tylko komunikację, ale strukturę państwa polskiego. Zasadniczą różnicą pomiędzy projektem promowanym przez naszych poprzedników i tym, co my robimy już od kilku miesięcy jest włączenie całej Polski w ten projekt" – powiedział Tusk.
"W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa po to, żeby się łączyć w Baranowie (…), przygotowujemy wspólnie z ministrami, ale także wojewodami taki model, który naprawi krzywdy i nie będzie z krzywdą dla nikogo, kto będzie wywłaszczony, ale radykalnie zmniejszy się potrzeba wywłaszczeń w związku ze zmianą modelu przede wszystkim kolejowego" – dodał.
"Możliwość połączenia Warszawy i połączeń pomiędzy największymi miastami spowoduje, że będziemy mieli de facto megalopolis, czyli największe ośrodki w Polsce będą połączone m.in. szybkimi liniami kolejowymi" – zapowiedział.
Koleje mają rozwijać prędkość od 300 do 320 km na godzinę.
W Baranowie pod Warszawą powstanie nowe lotnisko i będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Ma przyjąć 34 mln pasażerów rocznie. Pierwsze samoloty powinny odlecieć z niego w 2032 r. – poinformował w środę premier Donald Tusk.
Jak dodał, rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych, przecinających się w Baranowie.
"W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie" – oświadczył Tusk na konferencji prasowej, dodając, że taka koncepcja oznacza też ograniczenie skali wywłaszczeń pod nowe linie kolejowe. Jak dodał, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. "Koleje, które proponujemy to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów" – stwierdził szef rządu.
Jak dodał Donald Tusk, początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Zaznaczył też, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.
Premier zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych. Dodał, że lotnisko w Modlinie zostanie rozbudowane i zmodernizowane pod kątem tanich linii lotniczych, zyska też połączenie kolejowe z Warszawą.
"W momencie, kiedy Baranów powinien wypuszczać już pierwsze samoloty, czyli to jest – jak zakładamy – rok 2032, będzie się także rozstrzygała przyszłość Okęcia, lotniska im. Chopina. Przy założeniu, że w Baranowie będziemy mieli 34 mln pasażerów, funkcja lotniska warszawskiego na pewno ulegnie zmianie. W naszym planie – to jest bardzo ambitny zamiar, ale realistyczny, pracujemy nad tym od wielu tygodniu – jest aby zapewnić Okęciu funkcję komunikacji przyszłości.
"Okęcie będzie nowoczesnym lotniskiem, które będzie działało na zasadach, które w tej chwili powstają. Transport lotniczy, szczególnie ten cywilno-osobowy, czeka prawdziwa rewolucja. Są już pierwsze miejsca na świecie gdzie m. in. bezzałogowe drony obsługują różne trasy i nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat ta rewolucja się dokona także w Europie" – dodał.
Jak wskazał, w związku z tym lotnisko na Okęciu zostanie pilne zmodernizowane.
"Lotnisko na Okęciu jest wymarzonym miejscem do tego, żeby pełnić rolę takiego centrum najnowocześniejszej komunikacji lotniczej, XXI wieku. W związku z tym lotnisko na Okęciu zostanie pilne zmodernizowane" – powiedział Tusk.
"Przerwano prace modernizacyjne kilka lat temu, musimy jak najszybciej doprowadzić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu i temu poświęcimy te najbliższe tygodnie i miesiące" – dodał.
Premier poinformował podczas konferencji, że rząd chce też wspierać rozwój lotnisk regionalnych.
"Drugi element trójskoku w nowoczesną komunikację to idea 'blisko lotnisko'. Nie sądzę, aby ktoś z Krakowa, Katowic, Wrocławia, Szczecina marzył o tym, aby dojeżdżać do Barnowa, żeby móc gdzieś dolecieć. Naszym wielkim skarbem jest sieć nowoczesnych lotnisk regionalnych" – powiedział Tusk.
"Tak, jak zaczęliśmy już naprawiać sytuację portu lotniczego w Szczecinie, tak będziemy dalej wspierać rozwój lotnisk regionalnych, tam gdzie będzie potrzebne wsparcie ze strony państwa, choć bardzo często jest tak, że te najlepsze lotniska regionalne świetnie sobie radzą. Będziemy w związku z tym nadal dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych" – dodał.
Tusk poinformował, że rząd chce rozbudować i zmodernizować lotnisko w Modlinie.
tego 42,7 mld zł to część lotniskowa.
"Powstanie lotnisko w Baranowie (…) musi być oparte na realnych założeniach (…) Już nawet nasi poprzednicy doszli do wniosku i taki projekt, w tym fragmencie, odziedziczyliśmy, że w Baranowie realna kwota pasażerów to jest 34 mln. I takie nowoczesne lotnisko na tę skalę zbudujemy. Będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie" – powiedział Tusk.
"Będzie połączone nie tylko z koleją dużych prędkości, koleją która będzie łączyła m.in. Łódź i Warszawę, ale też podjęliśmy decyzję o rozbudowie autostrady, nie tylko między Warszawą a lotniskiem centralnym(…), między Warszawą a Łodzią powstanie trzeci i czwarty pas autostrady. Te decyzje także już podjęliśmy" – dodał.
Premier wskazał, że rząd chce, aby lotnisko na Okęciu pełniło funkcję "komunikacji przyszłości".
"W momencie, kiedy Baranów powinien wypuszczać już pierwsze samoloty, czyli to jest – jak zakładamy – rok 2032, będzie się także rozstrzygała przyszłość Okęcia, lotniska im. Chopina. Przy założeniu, że w Baranowie będziemy mieli 34 mln pasażerów, funkcja lotniska warszawskiego na pewno ulegnie zmianie. W naszym planie – to jest bardzo ambitny zamiar, ale realistyczny, pracujemy nad tym od wielu tygodniu – jest, aby zapewnić Okęciu funkcję komunikacji przyszłości" – powiedział.
"Okęcie będzie nowoczesnym lotniskiem, które będzie działało na zasadach, które w tej chwili powstają. Transport lotniczy, szczególnie ten cywilno-osobowy, czeka prawdziwa rewolucja. Są już pierwsze miejsca na świecie gdzie m. in. bezzałogowe drony obsługują różne trasy i nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat ta rewolucja się dokona także w Europie" – dodał.
Jak wskazał, w związku z tym lotnisko na Okęciu zostanie pilne zmodernizowane.
"Lotnisko na Okęciu jest wymarzonym miejscem do tego, żeby pełnić rolę takiego centrum najnowocześniejszej komunikacji lotniczej, XXI wieku. W związku z tym lotnisko na Okęciu zostanie pilne zmodernizowane" – powiedział Tusk.
"Przerwano prace modernizacyjne kilka lat temu, musimy jak najszybciej doprowadzić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu i temu poświęcimy te najbliższe tygodnie i miesiące" – dodał.
"Trzeci element tego trójskoku to są Polskie Linie Lotnicze (…), żeby LOT stał się jedną z największych linii lotniczych, mniej więcej rzędu Lufthansy" – powiedział też Tusk.
Dodał, że to oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów. "W ambitnym planie do 2032 r. do 135 samolotów, z czego ok. 31. samolotów szerokokadłubowych" – dodał obecny na konferencji wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.
Pełnomocnik ds. CPK zapowiedział też, że przeniesienie ruchu komercyjnego do Baranowa z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie nastąpi w 2032 r. Do tego czasu gotowy ma być odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź przez Baranów i zakończona modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu.
Lasek zaznaczył, że koszt całego projektu, bez kosztu samych pociągów, na dzisiaj to 131 mld zł, w tym 42,7 mld zł na inwestycje lotniskowe,
"Dzisiaj rozmawiamy o kwocie 131 mld zł do 2032 r., z czego inwestycje lotniskowe mają kosztować 42,7 mld zł, natomiast część kolejowa (…) to sam tzw. Y będzie kosztować ok. 80 mld zł – to jest koszt wybudowania linii kolejowej o długości 480 km z Warszawy przez Łódź do Poznania i do Wrocławia" – wymienił Lasek, zaznaczając, że to mniej niż zakładali poprzednicy, a sama tzw. trasa Y ma być gotowa do połowy lat 30-tych.
Skarbowe papiery wartościowe mają być wyemitowane na 57 mld zł na cały projekt, wraz z ciągiem dróg publicznych, koleją dużych prędkości, ale bez kosztów pociągów.
"W tej chwili ciągle w planie finansowym przewidziano 8 mld zł dla inwestora prywatnego, ja nie przesądzam, jaki to będzie inwestor, rozmowy trwają (…), natomiast reszta środków to są oczywiście kredyty oraz środki unijne" – podsumował finansowanie Lasek.
Pełnomocnik ds. CPK odniósł się też do harmonogramu projektu.
"Oczekujemy, że pozwolenie na budowę będzie wydane na początku 2026 roku i wtedy rozpoczną się prace budowlane nad częścią terminalową, ale wcześniej rozpoczną się też już prace przygotowawcze na terenie lotniska" – powiedział Lasek. Dodał, że w 2031 roku powinno nastąpić zakończenie budowy.
Premier poinformował też podczas konferencji, że rząd chce też wspierać rozwój lotnisk regionalnych.
"Drugi element trójskoku w nowoczesną komunikację to idea 'blisko lotnisko'. Nie sądzę, aby ktoś z Krakowa, Katowic, Wrocławia, Szczecina marzył o tym, aby dojeżdżać do Baranowa, żeby móc gdzieś dolecieć. Naszym wielkim skarbem jest sieć nowoczesnych lotnisk regionalnych" – powiedział Tusk.
"Tak, jak zaczęliśmy już naprawiać sytuację portu lotniczego w Szczecinie, tak będziemy dalej wspierać rozwój lotnisk regionalnych, tam gdzie będzie potrzebne wsparcie ze strony państwa, choć bardzo często jest tak, że te najlepsze lotniska regionalne świetnie sobie radzą. Będziemy w związku z tym nadal dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych" – dodał.
Tusk poinformował, że rząd chce rozbudować i zmodernizować lotnisko w Modlinie.
"Do tego dochodzi szybka rozbudowa i modernizacja Modlina, to będzie lotnisko dla popularnych, tanich linii lotniczych. Temu będzie towarzyszyło dokończenie inwestycji drogowej i włączenie tego fragmentu S7 tak, aby połączenie między Modlinem i centrum Warszawy jak najbardziej dogodne dla ruchu samochodowego" – powiedział na konferencji premier.
"Ale także będziemy łączyć Dworzec Centralny z lotniskiem w Modlinie linią kolejową" – dodał.
Kolejnym elementem trójskoku komunikacyjnego mają być szybkie koleje i zmiana modelu kolejowego w projekcie CPK.
"W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa po to, żeby się łączyć w Baranowie (…), przygotowujemy wspólnie z ministrami, ale także wojewodami taki model, który naprawi krzywdy i nie będzie z krzywdą dla nikogo, kto będzie wywłaszczony, ale radykalnie zmniejszy się potrzeba wywłaszczeń w związku ze zmianą modelu przede wszystkim kolejowego" – dodał.
"Możliwość połączenia Warszawy i połączeń pomiędzy największymi miastami spowoduje, że będziemy mieli de facto megalopolis, czyli największe ośrodki miejskie w Polsce będą połączone szybkimi liniami kolejowymi, już nie mówiąc o naprawdę niezłej już w skali europejskiej, światowej sieci dróg" – zapowiedział Tusk..
Rozbudowa floty LOT-u
Zależy nam, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych; to oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów – powiedział premier Donald Tusk. Szef rządu zapowiedział też pilną modernizację lotniska na Okęciu.
„Lotnisko Okęcie zostanie pilnie zmodernizowane. Kilka lat temu przerwano prace modernizacyjne, musimy teraz jak najszybciej wrócić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu. To samo dotyczy także Modlina i jego modernizacji” – powiedział w środę premier Donald Tusk na konferencji prasowej poświęconej przyszłości projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Dodał, że kolejnym elementem planu są Polskie Linie Lotnicze LOT.
„Bardzo zależy nam, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych. Oczywiście gigantów nie przegoni, ale możemy myśleć, że choć LOT nie przegoni Lufthansy, to jednak może być firmą tego rzędu. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów" – powiedział szef rządu.
Donald Tusk zwrócił się do wiceministra funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Macieja Laska z prośbą o szczegóły „w ambitnym planie”.
„W ambitnym planie do 2032 roku 135 samolotów, z czego ok. 31 samolotów szerokokadłubowych” – powiedział Maciej Lasek.
O tym, że do końca czerwca zaprezentowana zostanie przyszłość polskich przedsięwzięć kolejowych oraz lotniczych, w tym Centralnego Portu Komunikacyjnego, premier Donald Tusk mówił na początku miesiąca. "Wszyscy zainteresowani poznają nasze plany i to w szczegółach, w detalach (…), tak żebyście państwo zobaczyli wszystko jak pod mikroskopem, jaka przyszłość czeka tę inwestycję" – zapowiadał wówczas szef rządu.
Centralny Port Komunikacyjny wraca do Ministerstwa Infrastruktury
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraca pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury od 1 lipca tego roku – poinformował podczas środowej konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
"Od 1 lipca spółka CPK przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury. Jest to de facto ostatni ważny element porządkowania polskiej polityki transportowej, oraz integrowania inwestycji najważniejszych w naszym państwie" – powiedział Klimczak.
Przypomniał, że w marcu uporządkowana została kwestia nadzoru nad koleją, która w czasie poprzednich rządów była zarządzana w czterech różnych ministerstwach, a obecnie nadzór nad budową dróg, kolei, lotnisk będzie skupiony w jednym ręku, w Ministerstwie Infrastruktury.
Minister infrastruktury: w przyszłym roku możliwy przetarg na poszerzenie A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią
Przetarg na prace budowlane dotyczące poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią o dodatkowe pasy ruchu może zostać ogłoszony w przyszłym roku – poinformował podczas środowej konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
"Premier Donald Tusk mówiący o autostradzie między Łodzią a Warszawą myślał o tym, o czym myśli zwykły Polak jeżdżąc tamtędy. Ta trasa jest potwornie zapchana i ona potrzebuje dodatkowych pasów; trzeciego i czwartego. Nasi poprzednicy przez całe osiem lat swoich rządów opowiadali, wybudują dodatkowe pasy. Nie wybudowali, to my je wybudujemy i nasze ministerstwo i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowane są do ogłoszenia przetargu już w przyszłym roku na prace" – powiedział minister.
Pod koniec sierpnia ubiegłego roku podpisano umowę na projekt rozbudowy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu.
Podpisana wtedy umowa dotyczy wykonania projektu rozbudowy A2 na odcinku między węzłami Łódź Północ i Konotopa – powstanie tam trzeci pas autostrady w obu kierunkach; z kolei między węzłami Pruszków i Konotopa, gdzie są już trzy pasy, powstanie czwarty.
Wybudowana przed ponad dekadą trasa między Łodzią i Warszawą jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Średni ruch dobowy między tymi miastami waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. pojazdów, w przyszłości ruch najprawdopodobniej jeszcze się zwiększy w związku z dojazdami do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy rozbudowy A2 i podpisanie z nim umowy GDDKiA zaplanowała na 2025 r.
Lasek: Przeniesienie ruchu komercyjnego z lotniska Chopina do Baranowa – w 2032 r.
Przeniesienie komercyjnego ruchu lotniczego z lotniska Chopina na nowe lotnisko w Baranowie jest planowane na rok 2032 – poinformował w środę na konferencji pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Jak dodał na konferencji prasowej pełnomocnik, obecny harmonogram przewiduje, że pozwolenie na budowę dla lotniska zostanie uzyskane w 2026 r., zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej w Baranowie planowane jest na 2029 r., a zakończenie budowy lotniska to rok 2031.
Do tego czasu gotowy będzie odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź przez Baranów i zakończona będzie modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu – wyjaśnił Lasek.
Jak dodał, aby PLL LOT był na nowym lotnisku centralnym najważniejszym graczem, polskie linie muszą być przygotowane na objęcie co najmniej 50 proc. tzw. slotów, a rząd zakłada, że niezbędne minimum to 60 proc.
Lasek przypomniał też, że za poprzedniego rządu spółka CPK poszukiwała prywatnego zagranicznego inwestora i udało się go znaleźć za cenę "trudno akceptowalnych ustępstw". Do wstępnego porozumienia z potencjalnym inwestorem nie miała dostępu Prokuratoria Generalna, dopiero obecnie powstaje opinia, która będzie podstawą do decyzji o dalszej współpracy – poinformował pełnomocnik.
Całkowity koszt rozbudowy CPK wyniesie 131 mld zł do 2032 r., a emisja długu pod finansowanie szacowana jest na ok. 57 mld zł – poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek.
"Koszt projektu szacowany jest na 131 mld zł do 2032 r., z tego inwestycje lotniskowe to 42,7 mld zł, a część kolejowa to ok. 80 mld zł" – powiedział.
Dodał, że emisja długu pod finansowanie rozbudowy szacowana jest na ok. 57 mld zł.
W planie rozbudowy przewidziano też udział inwestora prywatnego w wysokości 8 mld zł.
Lasek przypomniał, że poprzedni rząd założył, że koszt wybudowania CPK wraz z kolejami dużych prędkości miał wynieść 155 mld zł. Pełnomocnik dodał, że kwota 131 mld zł wynika z optymalizacji tego planu, a nie rezygnacji z pewnych inwestycji.
Pełnomocnik wyjaśnił, że finansowanie pokryte skarbowymi papierami wartościowymi wyniesie 57 mld zł.
Ekspert: rezygnacja z kolejowych szprych słuszna, lotnisko na Okęciu powinno zniknąć
Rezygnacja z kolejowych szprych w projekcie CPK to słuszna decyzja, ale pozostawienie na Okęciu lotniska Chopina, choć w innej funkcji, to brak wizji – ocenia ekspert rynku lotniczego z firmy ch-aviation Dominik Sipiński.
W środę rząd ogłosił, że projekt CPK będzie kontynuowany w zmienionej formule. Powstać ma centralne lotnisko w Baranowie pod Warszawą, oraz linie kolejowe łączące największe miasta, a także linia "Y" kolei dużych prędkości z Warszawy, przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Nowe lotnisko ma ruszyć w 2032 r.
Szacowany koszt wybudowania lotniska krajowego w Baranowie wraz z inwestycjami towarzyszącymi, czyli włączeniem portu w ciąg dróg publicznych oraz realizacja kolei dużych prędkości, to 131 mld zł do 2032 r. – poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Jak dodał, 80 mld zł to koszt wybudowania linii "Y", która ma powstać do połowy lat 30.
"Ogłoszona skala budowy CPK to tak naprawdę potwierdzenie istniejących planów z końcowego etapu rządów PiS, przy znacznie bardziej realistycznym harmonogramie budowy" – powiedział PAP Sipiński. Jak podkreślił, rezygnacja ze szprych (kolejowych – PAP) to słuszna decyzja, bo faktycznie nie ma żadnego powodu, żeby wszystkie linie kolejowe zbiegały się na lotnisku.
Jego zdaniem, dobrze, że jednoznacznie padły słowa o tym, że rozbudowa lotniska Chopina to działanie pomostowe. "Plany pozostawienia lotniska Chopina w +innej funkcji lotniczej+ to jednak albo brak politycznej odwagi, albo brak wizji na realną transformację warszawskiej i mazowieckiej sieci transportowej" – ocenił ekspert. Jak zaznaczył Sipiński, jeśli LOT i wszystkie loty komercyjne mają się przenieść do Baranowa (w którym ma powstać centralne lotnisko – PAP), co jest absolutnie słusznym pomysłem, to nie ma żadnego powodu żeby marnować teren stołecznego lotniska Chopina na zmniejszone lotnisko zamiast zbudowania tam nowoczesnej dzielnicy mieszkaniowej.
"Ciężko odnieść się do bardzo ogólnej zapowiedzi o wzmacnianiu portów regionalnych, natomiast w wypowiedziach na konferencji zabrakło mi jakiekolwiek odniesienia do aspektów środowiskowych, które są tu konieczne. Czynniki polityczne nie powinny przesłonić tego, że docelowo loty krajowe nie powinny istnieć, a lotniska regionalne powinny obsługiwać ruch lokalny, co nie stanowi konkurencji dla CPK" – zaznaczył Sipiński.
Podsumowując, ekspert ocenił, że "po miesiącach absolutnie fatalnej komunikacji, rząd wreszcie ogłosił w miarę spójne i potrzebne urealnienie projektu CPK". "Szkoda, że dzisiejsze zapowiedzi padły dopiero po kilkumiesięcznej komedii sprzeczności, odwoływanych audytów i braku jakiejkolwiek wizji" – zaznaczył.(PAP)
wkr/ drag/
Wielki projekt CPK
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Lewica: z satysfakcją przyjęliśmy decyzję premiera ws. CPK
Posłanki Lewicy Anna Maria Żukowska oraz Paulina Matysiak poinformowały, że ich klub "z satysfakcją" przyjął decyzję premiera Donalda Tuska, który ogłosił w środę kontynuację budowy CPK. Żukowska zapowiedziała, że Lewica będzie pilnowała, by rozwój połączeń kolejowych objął również mniejsze miasta.
W środę premier Donald Tusk poinformował, że rząd będzie kontynuował budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że w Baranowie pod Warszawą powstanie "najnowocześniejsze lotnisko w Europie".
"W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie" – oświadczył Tusk na konferencji prasowej, dodając, że taka koncepcja oznacza też ograniczenie skali wywłaszczeń pod nowe linie kolejowe. Jak mówił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. "Koleje, które proponujemy to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów" – stwierdził szef rządu.
Premier zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych.
Posłanki Anna Maria Żukowska oraz Paulina Matysiak (Lewica) powiedziały na konferencji prasowej w Sejmie, że ich klub parlamentarny "z satysfakcją przyjął decyzję premiera". "Będziemy chcieli poznać szczegóły tego założenia, najbardziej nas interesują połączenia kolejowe" – przyznała Żukowska.
Zdaniem Matysiak, budowa CPK jest szansą na gospodarczy rozwój kraju. "Będziemy dalej przyglądać się temu, jak ten projekt będzie realizowany" – podkreśliła.
Matysiak, która jest wiceprzewodniczącą sejmowej Komisji Infrastruktury, wyraziła nadzieję, że na najbliższych posiedzeniach członkowie poznają szczegóły projektu. "Przez ostatnich kilka miesięcy takie komisje nie odbywały się i były odwoływane przez ministra funduszy i polityki regionalnej Macieja Laska – jak rozumiem, teraz takich wymówek nie będzie" – powiedziała.
Żukowska podkreśliła, że Lewica zadba, by rozwój połączeń kolejowych nie obejmował jedynie aglomeracji. "Żeby to nie były tylko Poznań, Warszawa, Wrocław, Łódź, tylko także małe i średnie miasta, by skończyć z tym wykluczeniem transportowym" – dodała.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)
Małolepszak: Kolejowe "Y" zostanie ukończone w dekadę
Zakończenie kolejowego "Y", który ma połączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem ma nastąpić do połowy przyszłego dziesięciolecia – przekazał w środę wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Dodał, że w październiku ogłoszony ma być na zakup pociągów do obsługi nowych tras kolejowych.
Wiceszef resortu infrastruktury na środowej konferencji prasowej podkreślił, że pasażerowie mają odczuć pozytywne efekty inwestycji na trasach z Warszawy do Łodzi, Białegostoku i Poznania, ale także na liniach regionalnych.
Malepszak poinformował, że "realny harmonogram" przewiduje, iż tzw. kolejowy "Y", który ma połączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, miałby powstać do połowy przyszłego dziesięciolecia.
Zapowiedział również ogłoszenie w październiku przetargu na zakup pociągów do obsługi nowych tras kolejowych.
Wiceminister zaznaczył, że od 2021 roku było "nawet siedem zapowiedzi kupna nowych pociągów". "I dopiero w tym roku ogłosimy w październiku przetarg na zakup tego typu pociągów do obsługi zupełnie nowych tras" – powiedział Malepszak.
KWS – Bankier.pl; PAP