Awaria systemu transakcyjnego XTB nie pozwoliła klientom brokera zareagować na ważny dla rynków odczyt inflacji CPI w USA. To kolejna tego typu sytuacja w cieszącym się coraz większą popularnością domu maklerskim. Poprzednią szczegółowo monitorowaliśmy, teraz także poprosiliśmy XTB o komentarz, który prezentujemy w artykule.
"Ponowna awaria serwisu XTB przy ważnych danych rynkowych. To już kolejny raz". "Cały system XTB padł po dzisiejszej publikacji wyników CPI w USA, jak zwykle. Brak dostępu do platformy na PC i mobilnej" – to tylko kilka cytatów ze zgłoszeń czytelników, jakie trafiły na redakcyjną skrzynkę z alertami.
Klienci XTB nie mogli skorzystać z systemu transakcyjnego w przeglądarce oraz aplikacji mobilnej od ok. godz. 14.30, kiedy na rynku pokazały się dane o amerykańskiej inflacji CPI za maj. Odczyty były poniżej prognoz ekspertów, co podniosło m.in. do góry akcyjnej indeksy i przełożyło się na osłabienie dolara.
Zobacz takżeChcesz inwestować? Nie powiemy Ci w co, ale powiemy jak! Pobierz Akademię Inwestowania II
Reakcja rynków była zdecydowana, a zmienność istotna, co przy zajęciu pozycji po odpowiedniej stronie rynku, mogło przełożyć się szybki i duży zysk, jak również stratę przy pozycji przeciwstawnej, jeszcze większą, gdy nieuciętą w porę, przez problemy techniczne.
"Miałem otwartą pozycję pln-usd, sporo bym zyskał, a po tym jak aplikacja zaczęła działać, to pozycji nie było już w portfelu" – napisał z kolei Pan Łukasz. Od ok. godz. 15.00 serwis XTB już działa, a my poprosiliśmy biuro prasowe brokera o komentarz do zaistniałej sytuacji. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, zamieścimy ją w formie aktualizacji.
Oświadczenie XTB ws. awarii z dnia 12 czerwca 2024 r.
W środę, 12 czerwca, w godzinach 14:31-15:00, nasza platforma była niedostępna dla klientów. Już chwilę po ogłoszeniu wyników CPI w USA, odnotowaliśmy 14 razy więcej transakcji niż zazwyczaj, co spowodowało zakłócenia w funkcjonowaniu serwera transakcyjnego. W efekcie klienci nie mogli zalogować się na swoje konto.
Rozumiemy, że niedostępność platformy w momencie podwyższonej zmienności jest niedopuszczalna i przepraszamy za zaistniałą sytuację. Od kilku miesięcy intensywnie pracujemy nad poprawą wydajności i stabilności serwera transakcyjnego. Jesteśmy zdeterminowani, by takie sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.
Prosimy wszystkich użytkowników, których dotknęła ta sytuacja, o składanie reklamacji elektronicznie poprzez formularz dostępny w pokoju inwestora. Wszystkie szczegóły oraz formularz reklamacji są dostępne na naszej stronie internetowej:
https://www.xtb.com/pl/edukacja/proces-reklamacji.
Do podobnych problemów platformy XTB doszło 14 listopada 2023 roku. Klienci brokera stracili wtedy dostęp do swoich kont także mniej więcej o godzinie 14:30, również w momencie opublikowania odczytu inflacji w Stanach Zjednoczonych. Niektórzy użytkownicy platformy X (dawniej Twitter) wtedy jak i teraz sugerowali, że awaria nie była przypadkowa.
XTB makes most money when the markets are volatile, but they regularly go offline when important US data is released. Tell me how sustainable this business model is. pic.twitter.com/FKr2zoASii
— Karol Gotfryd, smiling in Polish (@GotfrydKarol) June 12, 2024
Ponato przypominano inne podobne incydenty, jak ten z początku 2023 r. i chwil publikacji danych o PKB czy bezrobociu w USA. Jak relacjonują użytkownicy platformy X, XTB miało teraz problemy na co najmniej kilku rynkach, na których dostarcza usługi.
Wywaliło internet #xtb w całej Europie 😗👌 pic.twitter.com/gB6jsbqIPU
— Doktor House (@Dr_nauk_House) June 12, 2024
W ubiegłym roku w tożsamej sytuacji XTB poprosiło klientów o kontakt z działem obsługi klienta. Broker obiecał potraktować ich zgłoszenia priorytetowo. Kilka z takich reklamacji opisywaliśmy na Bankier.pl. Ważnym wnioskiem płynącym z tamtej sytuacji jest niezwłoczność złożenia zgłoszenia i kontaktu z obsługą klienta. Po więcej szczegółów zapraszam do artykułu "Awaria XTB i odrzucone reklamacje".
MKu