Według nowych zasad zawieszenie spłaty kredytu będzie możliwe na cztery miesiące: na dwa w okresie od czerwca do sierpnia i na kolejne dwa – od września do grudnia.
Wakacje kredytowe wydłużają okres kredytowania o tyle miesięcy, na ile klient zawiesił spłatę kredytu.
Wsparcie w postaci wakacji kredytowych na 2024 r jest kontynuacją rozwiązania wprowadzonego w 2022 r. W latach 2022-2023 kredytobiorcy mogli zawiesić łącznie osiem rat.
Dla kogo wakacje kredytowe 2024?
Nowe wakacje kredytowe będą obejmowały mniejsze grono beneficjentów niż poprzedni program. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę gwarantującą kredytobiorcom spełniającym warunki programu możliwość zawieszenia rat kredytu hipotecznego.
Z nowych wakacji kredytowych będą mogli skorzystać jednak tylko ci, którzy naprawdę potrzebują tej pomocy. Możliwość zawieszenia rat kredytu będzie dotyczyła rodzin, w których wychowuje się co najmniej troje dzieci, a także osób, których rata kredytu przekracza 30 proc. dochodu gospodarstwa domowego liczonego jako średnia za poprzednie trzy miesiące.
Wakacje kredytowe 2024 – zasady programu
Z nowych wakacji kredytowych będą mogły skorzystać osoby, które:
- mają kredyt hipoteczny w złotówkach, a jego wartość nie przekracza 1,2 miliona złotych
- rata kredytu przekracza 30 procent dochodu gospodarstwa domowego
- wychowują troje dzieci
Raty będzie można dwukrotnie zawiesić w trzecim kwartale 2024 roku, pomiędzy 1 czerwca a 31 sierpnia, a także w czwartym kwartale 2024 roku, pomiędzy 1 września a 31 grudnia. Z wakacji kredytowych będzie mogło skorzystać maksymalnie 562 tysiące kredytobiorców.
Banki krytykują wakacje kredytowe
Związek Banków Polskich konsekwentnie krytykuje wakacje kredytowe – zarówno poprzednią, jak i obecną edycję. Instytucja zrzeszająca banki przekonuje, że wakacje kredytowe są nieskuteczne, nie rozwiązują problemu kredytobiorców, a do tego przerzucają ciężar na banki.
„Przy założeniu, że z wakacji kredytowych skorzysta analogiczny odsetek uprawnionych jak z poprzednich wakacji kredytowych ZBP szacuje ich koszt na poziomie 2,55 mld zł (3,76 mld zł w przypadku maksymalnej partycypacji)” – napisał ZBP w swojej opinii.
„Należy podkreślić, że jest to kwota, o którą obniżą się kapitały własne banków, a tym samym potencjał kreowania akcji kredytowej zostanie ograniczony o 13-20 mld zł” – dodano.
Koszty liczą też poszczególne banki.
„Bank wstępnie szacuje, że wpływ tej ustawy na wyniki grupy wyniesie między 201 mln zł a 247 mln zł przed podatkiem. Szacowany koszt wynikający z ustawy zostanie zaksięgowany w ciężar wyników drugiego kwartału 2024 r. a jego ostateczny szacunek zostanie podany w sprawozdaniu finansowym za pierwsze półrocze 2024 r”. – napisał w raporcie Bank Millennium.
PKO BP szacuje, że wyniki Grupy Kapitałowej Banku w drugim kwartale oraz w całym 2024 r. zostaną obciążone poprzez dokonanie korekty wartości bilansowej brutto złotowych kredytów hipotecznych o szacunkową kwotę około 489 mln zł (w tym korekty wartości bilansowej brutto kredytów hipotecznych PKO Banku Hipotecznego S.A. w kwocie około 61 mln zł).