Fabryka Izery coraz bliżej. Odpowiedzialna za projekt spółka ElectroMobility Poland otrzymała pozwolenie na budowę zakładu w Jaworznie. Do tego miał już zakończyć się rządowy audyt projektu. Teraz gabinet Donalda Tuska będzie musiał podjąć decyzję, co dalej z inwestycją.
/Paweł Rygas /INTERIA.PL
Jest zgoda na budowę fabryki Izery w Jaworznie. Taką informację uzyskał „Auto Świat”. Jak czytamy na portalu tego magazyny, spółka ElectroMobility Poland otrzymała pozwolenie na budowę od prezydenta Jaworzna, Pawła Silberta.
– Tak, to prawda. Proces wydania pozwolenia na budowę fabryki przebiegł sprawnie i zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu – podał Silbert w rozmowie z dziennikarzami „Auto Świat”.
Teraz decyzję, co dalej z inwestycją, będzie musiał podjąć rząd.
Izera z pozwoleniem na budowę. Co zrobi rząd?
Przypomnijmy, że budowa fabryki polskich aut elektrycznych była jednym z projektów inwestycyjnych poprzedniego rządu. Spółkę ElectroMobility Poland, która ma realizować projekt, powołały cztery państwowe koncerny energetyczne: Enea, Energa, PGE i Tauron.
Reklama
Na budowę fabryki Izery w Jaworznie miały być przeznaczone fundusze z KPO wynegocjowanego przez rząd Mateusza Morawieckiego. Jak opisywaliśmy w Interii, z ustaleń medialnych wynika, że gabinet poprzedniego premiera miał obiecać, że przekaże na Izerę 3,5 mld zł z KPO.
Nowy rząd renegocjował KPO, ale jego przedstawiciele wskazują, że nadal jest możliwe wykorzystanie tych środków na Izerę. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz precyzowała niedawno, że pula pieniędzy w ramach KPO dla Polski przewiduje wypłatę środków na rozwój zeroemisyjnego transportu. – Polska może wykorzystać te środki na budowę elektrycznego samochodu, ale to nie musi być Izera – zaznaczyła minister.
W środę podczas konferencji EKG w Katowicach wskazała natomiast, że w najbliższych tygodniach powinna zapaść decyzja dotycząca wsparcia dla samochodu elektrycznego Izera. W połowie kwietnia był już minister aktywów państwowych Borys Budka podawał, że rząd prowadzi audyt projektu i będzie podejmował decyzję o jego dalszych losach. Zgodnie z ustaleniami dziennikarzy „Auto Świat” proces ten już się zakończył, a rząd nie wykrył innych nieprawidłowości niż opóźnienia projektu. Zielone światło dla budowy fabryki rozwiązuje ten problem.
„Decyzja o wydaniu pozwolenia na budowę fabryki tak naprawdę tylko tę presję na rząd zwiększa. Obecnie nie ma już na kogo zrzucić ewentualnej odpowiedzialności za niedopełnienie kwestii formalnych, bo wraz z wydaniem pozwolenia na budowę przestała istnieć ostatnia przeszkoda do rozpoczęcia budowy” – zauważają dziennikarze portalu.
Dalsze kroki w tej sprawie będzie już jednak komunikował nowy szef Ministerstwa Aktywów Państwowych. W piątek na ten urząd premier Donald Tusk desygnował Jakuba Jaworowskiego.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL