Polska stoi u progu bezprecedensowej możliwości rozwoju gospodarki i rozwiązania istotnych kwestii społecznych za pomocą AI
Michał Duszczyk
Sztuczna inteligencja ma potencjał transformacyjny dla całego społeczeństwa – ponad połowa Polaków przewiduje, że odciśnie ona znaczące piętno na ich życiu w ciągu najbliższych trzech lat, a po 64 proc. twierdzi, że szczególny wpływ będzie miała w opiece zdrowotnej, edukacji i transporcie – wynika z najnowszych badań Amazon Web Services (AWS).
Biznes nad Wisłą już zaczął doceniać systemy AI, a adaptacja tego rozwiązania w przedsiębiorstwach wyraźnie przyspieszyła. Aż 23 proc. rodzimych firm już wdrożyło różnego rodzaju zaawansowane algorytmy.
Sztuczna inteligencja przyniesie miliardy złotych
Analizy firmy Strand Partners pokazują, że wśród przedsiębiorstw wdrażających sztuczną inteligencję dominuje korzystanie z tzw. dużych modeli językowych (LLM) lub z generatywnej AI. Co istotne, z raportu „Unlocking Europe’s AI Potential”, wynika, że korzyści z wdrażania sztucznej inteligencji widać w Polsce wyraźniej niż w całej Europie. Jak podaje AWS, 94 proc. firm, które wdrożyły sztuczną inteligencję, osiągnęło wzrost przychodów, z kolei 88 proc. wskazało na poprawę innowacyjności. Ponadto aż 81 proc. respondentów (w Polsce badaniem objęto ponad 1 tys. przedstawicieli przedsiębiorstw) stwierdziło, że AI usprawniła w tych podmiotach procesy biznesowe. Eksperci AWS zauważają, że wszystkie te wskaźniki są wyraźnie wyższe niż średnia, która na naszym kontynencie nie przekroczyła 75 proc. I wskazują, że zwiększone tempo wdrażania zaawansowanych technologii cyfrowych, w szczególności właśnie botów, może odblokować 576 mld zł dla polskiej gospodarki do 2030 r.
– Polska stoi u progu bezprecedensowej możliwości rozwoju gospodarki i rozwiązania istotnych kwestii społecznych za pomocą AI – mówi Tomasz Stachlewski, head of technology na region Europy Środkowo-Wschodniej w Amazon Web Services. Rewolucja, którą zapoczątkowała AI w biznesie, wydaje się już nieodwracalna. 76 proc. przedstawicieli polskich firm uważa, że bez technologii cyfrowych trudno byłoby im dziś funkcjonować. Dla 90 proc. jest ona wręcz niezbędna dla osiągnięcia długoterminowych planów rozwoju. Nic dziwnego więc, że w ciągu ostatniego roku przedsiębiorcy w naszym kraju zwiększyli swoje zaangażowanie finansowe w technologie cyfrowe o przeszło 50 proc. I na tym nie koniec, bo – jak wylicza AWS – firmy planują dalsze zwiększanie nakładów, o kolejne 50 proc. w br.
Mimo wszystko część analityków uważa, że nad Wisłą wciąż jeszcze dynamika zaangażowania biznesu w AI jest zbyt mała. Michał Mastalerz, prezes PwC Polska, podkreśla, iż na świecie dominuje pogląd, że technologia staje się kluczowym elementem wpływającym na wartość firmy, tymczasem w Polsce z większym dystansem niż na dojrzałych rynkach podchodzimy do koniecznych inwestycji z tym związanych. – Technologia w opiniach prezesów staje się czynnikiem numer 1, który przynosi i wspiera budowanie długoterminowej wartości. Aż 56 proc. prezesów na świecie uważa, że technologiczny skok będzie miał najistotniejszy wpływ na ich firmy w ciągu najbliższych trzech lat, w porównaniu z „tylko” 39 proc. w naszym kraju – przytacza najnowsze badania PwC.
AI w recyklingu
Eksperci zauważają, że rozwój narzędzi AI to nie tylko wielkie modele językowe (LLM) jak ChatGPT, ale także np. takie obszary jak Visual AI. W branży produkcyjnej widzenie komputerowe może służyć np. do monitorowania stanu elementów linii produkcyjnej, co pozwala na zamawianie elementów zamiennych z odpowiednim wyprzedzeniem, zaś w branży ubezpieczeniowej takie systemy wykorzystywane są do szacowania strat, oceny zniszczeń czy do sprawdzania prawdziwości roszczeń. Z narzędzi AI korzystają też choćby tzw. wirtualne przymierzalnie, które są coraz powszechniejszym rozwiązaniem stosowanym w e-handlu.
Wśród innowacyjnych zastosowań AI warto wskazać np. projekt 2loopTech. Start-up ten pracuje nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w instalacji do recyklingu paneli fotowoltaicznych. Rozwiązanie pozwoli przerabiać 8 tys. ton paneli rocznie i oparte będzie na innowacyjnej technologii opracowanej we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą z Krakowa. Maciej Tora, prezes 2loopTech, tłumaczy, że będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w recyklingu OZE w Polsce. – Pracujemy nad wykorzystaniem zautomatyzowanych systemów, gdzie dane są przesyłane do Web3 bezpośrednio z maszyny bez interwencji człowieka – wyjaśnia. – Pozwoli to na szybką identyfikację panelu i odpowiedni dobór sekwencyjnego oddzielenia poszczególnych elementów. Rozwiązanie pozwala na nieomal 100-proc. przetworzenie materiałów z których wykonany jest panel PV – kontynuuje.
Deloitte podaje, iż do najczęściej wykorzystywanych w biznesie rozwiązań bazujących na generatywnej AI należą: aplikacje zwiększające produktywność (71 proc.), gotowe apki AI (68 proc.), czy modele, jak np. ChatGPT (56 proc.). – W Polsce obserwujemy podobne tendencje. W pierwszej kolejności firmy decydują się na wdrożenie gotowych aplikacji, później przechodzą do systemów tzw. klasy enterprise. W miarę popularyzacji nowych technologii więcej firm będzie skłaniało się ku tworzeniu nowych rozwiązań opartych na dostępnych modelach, lecz dostosowanych do swoich potrzeb i wykorzystujących wiedzę specyficzną dla danej organizacji – prognozuje Aleksander Pruziński, partner Deloitte.