Mecz piłki nożnej Litwa – Polska i jego wynik sportowy znalazł się w tle napaści fanów w stosunku do premiera Donalda Tuska. Czy stadion to odpowiednie miejsce na polityczne dyskusje?
Przy zachowaniu wszelkich proporcji, bez wątpienia o wydarzeniu z obraźliwymi wołaniami i sloganami na banerach, wymierzonymi w osobę premiera Donalda Tuska, obecnego w Kownie, zrobiło się szeroko komentowane. Donosiliśmy o tych zajściach już w trakcie meczu kwalifikacji do MŚ 2026, w którym Litwa ostatecznie poniosła porażkę z Polską 0:2.
Piłkarski stadion jako arena polityczna? Wstrząsające rezultaty badania!
„Nie jesteś, nie byłeś i nie będziesz sympatykiem reprezentacji Polski” – można było zobaczyć na jednym z transparentów, umiejscowionym w części trybun zajmowanej przez kibiców (pseudokibiców?) reprezentacji. Prócz napisu tuż obok widniał wizerunek premiera Tuska, przerobiony na stylizację zbliżoną do… podobizny Adolfa Hitlera.
Zaskakujące jest to, że ów transparent zawisł w trakcie starcia w Kownie, przytwierdzony do flagi Lechii Gdańsk. Innymi słowy, klubu, z którym regionalnie oraz pod względem sympatii kibicowskich związani są zarówno premier Tusk, jak i prezydent Polski Karol Nawrocki.
Postawiliśmy zatem pytanie Polkom i Polakom, dotyczące tego typu, posiadającego zarazem polityczny wydźwięk, przekazu na obiektach sportowych. Spotkania reprezentacji Polski to obecnie największa tego rodzaju scena, najbardziej donośny przekaz, lecz wielokrotnie różnego rodzaju hasła pojawiają się także w kontekście ligowym, na przykład w PKO BP Ekstraklasie.
Na zlecenie redakcji „Wprost” firma SW Research zrealizowała ankietę, w której znalazło się następujące pytanie: Czy trybuny stadionów piłkarskich powinny być miejscem, w którym dochodzi do akcji o charakterze politycznym?
Ustalenia nie pozostawiają złudzeń. Jedynie 26 proc. respondentów stwierdziło: Tak, fani mają do tego prawo. „Nie, to nie powinno mieć miejsca” – na tą odpowiedź zdecydowało się aż 63,6 proc. osób biorących udział w sondażu. Procent osób, które wybrały opcję „nie mam zdania”, należy zaznaczyć, że jest bardzo skromny jak na tego typu badania – wynosi zaledwie 10,4 proc.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-15 października 2025 roku przez agencję SW Research przy użyciu metody wywiadów online na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania zrealizowano 824 ankiety z próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, która była reprezentatywna pod względem ogólnego rozkładu płci, wieku oraz wielkości miejscowości.



