Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka
Przemysław Malinowski
Reklama
Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie tematy wchodzą w zakres nowego przedmiotu z zakresu zdrowia?
- Jakie stanowisko zajmuje polski Episkopat wobec wprowadzenia zajęć o zdrowiu?
- Jakimi argumentami posługuje się minister Barbara Nowacka, broniąc programu edukacyjnego?
- Jakie zastrzeżenia formułuje Kościół katolicki dotyczące reformy w szkołach?
Od 1 września 2025 roku przedmiot _wychowanie do życia w rodzinie_ zostanie zastąpiony przez edukację zdrowotną. Zajęcia będą koncentrować się na wszystkich wymiarach zdrowia człowieka na różnych etapach rozwoju. Poruszą m.in. zagadnienia takie jak: wartości i postawy, kondycja fizyczna, ruch, odżywianie, zdrowie psychiczne, życie seksualne, cyfrowe bezpieczeństwo, okres dojrzewania czy funkcjonowanie służby zdrowia.
Reklama Reklama
– Wprowadzenie edukacji zdrowotnej do szkół to zwycięstwo. To wielki sukces, za który dziękuję twórcom podstawy programowej. Powstała ona dzięki zaangażowaniu ekspertów rekomendowanych przez ministerstwo zdrowia i resort sportu. Dzisiaj zaczynamy nowy etap. Ten przedmiot odpowiada na realne potrzeby – wprowadza niezbędne wartości związane z życiem społecznym, budowaniem więzi, dbałością o dobrostan, aktywnością, prewencją chorób czy współczesnymi wyzwaniami cywilizacyjnymi – mówiła Barbara Nowacka w TVN24.
Nowy rok szkolny rozpocznie się w tym roku od manifestacji nauczycieli. Bo choć w oświacie można…
Możliwość rezygnacji z zajęć. Minister zachęca do dialogu
Szefowa MEN poinformowała, że do 25 września zostanie określona liczba uczniów, których rodzice zrezygnują z uczestnictwa w zajęciach. – Apeluję o otwartość – przekonywała Nowacka. – Gdy trzeba wybrać między zdrowiem młodzieży a dyskusjami o grafiku lekcji, postawmy na bezpieczeństwo młodych ludzi – podkreśliła.
Reklama Reklama Reklama
Odnosząc się do zarzutów biskupów o demoralizację, minister stwierdziła: – Nie potrafię komentować interpretacji Episkopatu. Tworzenie programów nauczania leży w gestii ministerstwa, a nie Kościoła. Duchowni mają pełną swobodę w kształtowaniu lekcji religii – i tego prawa im nie kwestionuję. Otrzymali od nas materiały dotyczące nowego przedmiotu podczas wspólnych konsultacji – wyjaśniła.
List KEP do rodziców: sprzeciw wobec zmian w programie
W czwartkowym dokumencie Komisja Wychowania Katolickiego KEP wezwała rodziców, by nie zgadzali się na udział dzieci w zajęciach.
Według biskupów program zawiera „treści sprzeczne z katolicką nauką, stanowiące zagrożenie dla integralności dzieci oraz destabilizujące życie rodzinne”.
„Przekazywane treści mogą zaburzać wyobrażenie kobiecości i męskości, prowokując młodzież w okresie kształtowania tożsamości do kwestionowania swej płci. W tym delikatnym etapie rozwoju młodzi potrzebują przede wszystkim wsparcia bliskich, a nie narażania na ideologiczne eksperymenty prowadzące do zaburzeń” – napisano w liście.
Nowa podstawa programowa, powrót lekcji przyrody w zmienionej firmie i nowości w ocenianiu ucznió…
Reklama Reklama Reklama
Nowacka: Apel do duchownych o zapoznanie się z materiałami
– Zachęcam biskupów do lektury dokumentów. Skoro głoszą prawdę, niech opierają się na faktach, a nie fałszywych przesłankach. W programie znajdą m.in. zasady przeciwdziałania przemocy, pornografii, uzależnieniom czy budowania trwałych relacji. Wiedza ta przydałaby się także niektórym kapłanom – skomentowała szefowa resortu edukacji.
– Chcąc stworzyć wartościowy program, zaprosiłam do współpracy ekspertów różnych specjalizacji, w tym ks. Arkadiusza Nowaka, zajmującego się walką z nałogami. Młodzi mierzą się dziś z uzależnieniami od technologii, substancji psychoaktywnych czy szkodliwych treści. Zapewnijmy im wiedzę, która wzmocni ich odporność i pomoże tworzyć autentyczne więzi. Kościół, który chce dyktować szkołom, jak mówić o rodzinie, traci autorytet – podsumowała minister.
Nowy przedmiot: kompleksowe podejście do zdrowia
Program wykracza po tradycyjne ramy biologii czy medycyny. Uwzględnia rozwój emocjonalny, umiejętności społeczne, odpowiedzialność i kształtowanie postaw. Uczniowie zdobędą kompetencje w zakresie podejmowania świadomych wyborów, promocji zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałania zagrożeniom – od chorób po dezinformację w sieci.
Edukacja zdrowotna obejmuje znacznie więcej niż tylko wiedzę medyczną czy biologiczną. Program uw…
Podstawa programowa łączy różne dyscypliny: od kształtowania postaw przez zdrowie fizyczne i psychiczne, po zasady żywienia, profilaktykę nałogów i edukację cyfrową.
– To interdyscyplinarny projekt, łączący biologię, psychologię i socjologię. Chcemy wyposażyć młodzież w praktyczne umiejętności dbania o siebie i innych – deklarują autorzy zmian.