Model sztucznej inteligencji OpenAI o3 zwyciężył nad Grok 4 firmy xAI, powiązanej z miliarderem Elonem Muskiem, w turnieju szachowym, o którym BBC donosiło w piątek. W turnieju wzięły udział komputery przeznaczone do ogólnego użytku, a nie wyspecjalizowane maszyny do gry w szachy.
Model Gemini firmy Google zajął trzecie miejsce w konkursie, pokonując inny model OpenAI.
Reporter Chess.com, Pedro Pinhata, wspomniał, że przed półfinałami Grok 4 wydawał się być prawdopodobnym zwycięzcą. Uważał, że Grok był „najsilniejszym szachistą” aż do finałowego meczu. Pinhata zauważył, że „niezrozumiała” i „niezręczna” gra Groka pozwoliła o3 osiągnąć serię „przekonujących zwycięstw”.
Amerykański arcymistrz szachowy Hikaru Nakamura zauważył podczas transmisji na żywo z finału, że „Grok popełnił wiele błędów, podczas gdy OpenAI ich nie popełnił”.
Turniej szachowy, w którym wzięło udział osiem modeli sztucznej inteligencji opracowanych przez Anthropic, Google, OpenAI, xAI oraz chińskich twórców DeepSeek i Moonshot AI, odbył się na platformie Google Kaggle. Turniej trwał trzy dni. Kaggle to platforma, która umożliwia analitykom danych ocenę systemów sztucznej inteligencji poprzez ewaluację konkurencji.
BBC podkreśliło, że szachy i Go to złożone, oparte na regułach gry strategiczne, często wykorzystywane do oceny możliwości modeli sztucznej inteligencji, w tym rozumowania i kodowania.
Z Londynu Marta Zabłocka (PAP)
mzb/ cegła/