Niechciane e-maile, naruszone konta bankowe lub w mediach społecznościowych. Co czwarty Polak padł ofiarą naruszenia prywatności danych.

Według badania przeprowadzonego przez Huawei, jeden na czterech Polaków doświadczył naruszenia prywatności danych. Najczęstszą reakcją ofiar jest zmiana haseł, a 64 procent z nich podejmuje takie działanie. Około jedna trzecia Polaków przyznaje, że zwraca uwagę na problemy z danymi w aplikacjach i mediach społecznościowych.

Niechciane e-maile, naruszone konta bankowe lub w mediach społecznościowych. Co czwarty Polak padł ofiarą naruszenia prywatności danych.

zdjęcie: Javier Bermudez Zayas // Shutterstock

Raport zlecony przez Huawei CBG Polska ujawnia, że co czwarty Polak zetknął się z naruszeniem prywatności danych. Ponad połowa (56%) nie doświadczyła takiego zdarzenia, a 16% nie jest pewnych. Najczęstszymi ofiarami są osoby poniżej 35 roku życia (38%), osoby z wykształceniem podstawowym (41%) i mieszkańcy małych miast (33%), jak wskazano w wynikach.

Dominującymi formami naruszeń były otrzymywanie niechcianych wiadomości e-mail (12%), wiadomości tekstowych i próby phishingu (po 10%). Doświadczenia związane z przejęciem kont w mediach społecznościowych zgłosiło 7% uczestników, a 5% odnotowało wycieki danych ze stron internetowych. Naruszenia kont bankowych, wraz z próbami kradzieży środków lub niewłaściwego wykorzystania danych bez pozwolenia (takimi jak sprzedaż osobom trzecim), zgłosiło po 4% respondentów.

Ofiary najczęściej dowiadywały się o naruszeniu za pośrednictwem podejrzanych wiadomości lub połączeń telefonicznych (39%). Jedna na pięć osób odkryła je po utracie pieniędzy lub dostępu do swoich kont (20%) lub otrzymała informacje od specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa (19%).

Po naruszeniu danych 64% ofiar decyduje się na zmianę swoich haseł , 37% kontaktuje się z firmą, której dotyczyło naruszenie, a 31% decyduje się na usunięcie swoich kont. Prawie jedna na cztery osoby (23%) korzysta z usług monitorowania bezpieczeństwa danych, takich jak BIK. Tylko 4% respondentów zgłosiło, że nie podjęło żadnych działań, jak zauważono w komunikacie prasowym.

Głównym zmartwieniem Polaków jest potencjalna strata finansowa i szkody materialne z powodu naruszenia danych (62%). Ponad połowa obawia się, że ich dane zostaną wykorzystane do dalszych działań, takich jak zaciąganie pożyczek (55%) i kradzież tożsamości (53%). Średnio jedna trzecia respondentów obawia się, że ich dane zostaną sprzedane

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *