Według raportu KPMG International, 70% firm na świecie przewiduje znaczny wzrost ROI (wskaźnik zwrotu z inwestycji) w nadchodzącym roku ze względu na przyjęcie rozwiązań opartych na AI. Zauważono, że 56% firm detalicznych korzysta z AI od ponad trzech lat, co wskazuje na wyższy poziom doświadczenia w porównaniu z innymi branżami.
„Badania KPMG ujawniają, że 67% firm odnotowało wzrost wydajności, a ponad 70% przewiduje znaczny wzrost ROI w ciągu najbliższego roku, co ma być przypisywane rozwiązaniom opartym na AI. AI ewoluuje od bycia jedynie narzędziem taktycznym do ułatwiania zupełnie nowego podejścia do interakcji z klientami i operacji, takich jak inteligentne chatboty 24/7, dynamiczne mechanizmy cenowe, wirtualne przymierzalnie i analiza danych sprzedaży w czasie rzeczywistym” — stwierdził Leszek Ortyński, dyrektor i szef ds. nauki o danych i AI w KPMG w Polsce.
„Transformacje już trwają, a firmy, które strategicznie integrują sztuczną inteligencję, mają potencjał nie tylko dotrzymania kroku konkurencji, ale także jej prześcignięcia, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym” – dodał.
Raport KPMG International zatytułowany „Intelligent retail. A blueprint for creating value through AI-driven transformation” wskazuje, że organizacje wykorzystują sztuczną inteligencję przede wszystkim do poprawy jakości obsługi klienta i optymalizacji procesów podejmowania decyzji, co zostało podkreślone przez 42% uczestników ankiety.
„Sektor handlu detalicznego stoi przed wyzwaniem dostosowania się do rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji. Firmy, które wdrożyły AI, są świadkami jej namacalnych efektów w zakresie redukcji kosztów i poprawy jakości obsługi klienta” – zauważył Piotr Grauer, partner stowarzyszony w zespole ds. fuzji i przejęć w dziale doradztwa transakcyjnego i lider doradztwa dla sektora dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce, cytowany w komunikacie prasowym.
„W obliczu presji inflacyjnej i zmieniających się preferencji konsumentów narzędzia AI umożliwiają szybsze reagowanie na trendy rynkowe i skuteczniejsze zarządzanie zapasami i strategiami cenowymi. Co ciekawe, 47% sprzedawców detalicznych uważa AI za kluczową dla swoich operacji, co wskazuje, że technologie te przeszły z fazy eksperymentalnej do standardów w branży” – zauważył dalej.
Obawy dotyczące bezpieczeństwa danych i prywatności nadal stanowią największe wyzwanie dla wdrażania AI w handlu detalicznym, zidentyfikowane przez 38% firm. Dodatkowe bariery obejmują luki w wiedzy eksperckiej na temat AI (27%) i niewystarczającą jakość danych (27%), co pokazuje, że wyzwania technologiczne i organizacyjne nadal utrudniają rozwój AI.
KPMG-u