Black Weeks. Wszystko, co musisz wiedzieć o Dyrektywie Omnibus

Black Friday w Warszawie Warto być świadomym klientem i nie dać się oszukać. Dzięki tym przepisom, sklepy nie mogą stosować chwytów, które jeszcze kilka lat temu były powszechne.

Black Friday i poprzedzające go Black Weeks to okres promocji w centrach handlowych. Duże sieciowe sklepy na terenie całej Polski oferują produkty w niższej cenie. Jeszcze kilka lat temu często stosowano wyjątkowo niekorzystne dla klientów praktyki. Mianowicie, tuż przed okresem promocji sztucznie zawyżano ceny, by później je obniżać, co w efekcie żadną promocją nie było. Takie praktyki są już niemożliwe, ze względu na Dyrektywę Omnibus.

Dyrektywa Omnibus. Szczegóły

Dyrektywa Omnibus to unijna regulacja mająca na celu zwiększenie ochrony konsumentów w zakresie zakupów online oraz zwiększenie przejrzystości działań handlowców internetowych. Formalnie przyjęta przez Unię Europejską w listopadzie 2019 r., dyrektywa weszła w życie w wielu krajach w 2022 i 2023 r. W Polsce jej przepisy weszły w życie 1 stycznia 2023 r. Dyrektywa Omnibus ma na celu poprawienie funkcjonowania rynku internetowego w UE, zwiększenie zaufania konsumentów oraz wzmocnienie ich pozycji w interakcjach z przedsiębiorstwami.

Najważniejsze zmiany. To musisz wiedzieć

  1. Przejrzystość cen i promocji:
    • Dyrektywa wymaga, by przy każdej obniżce ceny produktów sprzedawcy musieli wskazać najniższą cenę, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni. Ma to zapobiec manipulacjom cenowym, np. sztucznemu zawyżaniu cen przed promocją.
  2. Oceny i opinie klientów:
    • Platformy sprzedażowe są zobowiązane do wskazania, czy opinie zamieszczone na ich stronach pochodzą od osób, które faktycznie kupiły dany produkt. Ma to na celu ograniczenie wpływu fałszywych recenzji i zapewnienie większej autentyczności opinii.
  3. Zwiększona przejrzystość ofert na platformach:
    • Dyrektywa nakłada obowiązek informowania klientów o tym, w jaki sposób produkty są klasyfikowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania, a także o tym, czy sprzedawcą jest przedsiębiorca czy osoba prywatna. Klienci muszą być poinformowani o różnicach w ochronie konsumenckiej, która przysługuje w zależności od statusu sprzedawcy.
  4. Ochrona przed tzw. ciemnymi wzorcami (dark patterns):
    • Przepisy mają chronić konsumentów przed technikami manipulacyjnymi, które mogą skłaniać do podejmowania decyzji zakupowych. Dotyczy to np. trudnych do wyłączenia subskrypcji czy automatycznych przedłużeń umów bez wyraźnego ostrzeżenia.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *