Brudne, przestarzałe, wiecznie opóźnione. Taką łatkę jeszcze do niedawna miały pociągi PKP Intercity. O klimatyzacji, gniazdkach czy wagonie restauracyjnym można było zapomnieć. Mało kto, poza zdeklarowanymi fanami kolei, wybierał taką opcję podróży na weekend, dłuższy urlop czy w sprawach służbowych. Komfort podróży daleko odbiegał od tego, który oferowały pociągi na zachodzie Europy. Szczęśliwie, w tej kwestii Polska poczyniła duże postępy i ludzie to doceniają.
Tymczasem, jak podaje rynek-kolejowy.pl, w lipcu i sierpniu 2024 r. PKP Intercity przewiozło 23.2 mln pasażerów. To o 15 proc. więcej niż w 2023 r. i o 25 proc. więcej niż w 2022 r.
Czy lubimy jeździć pociągami PKP Intercity?
Sondaż SW Research dla „Wprost” mówi jasno. Usługi oferowane przez kolej na długich trasach są pozytywnie przyjmowane przez większość respondentów. Na pytanie: „Jak ocenia Pan/Pani podróżowanie pociągami PKP Intercity?” odpowiedzi były następujące:
a) Dobrze – 56.1 proc
b) Źle – 8.1 proc.
c) Nie jeżdżę pociągami PKP Intercity – 35.9 proc.
Z tych odpowiedzi jasno wynika, że wśród podróżujących pociągami zdecydowana większość chwali sobie usługi narodowego przewoźnika, który w ciągu ostatniej dekady poczynił olbrzymi postęp, by oferować ludziom po prostu komfortowe przejazdy. Tylko i aż.
Z badania wynika, że pozytywnie PKP Intercity oceniają w podobnym stopniu kobiety (54 proc.) i mężczyźni (58.5 proc.) Największy odsetek pozytywnych odpowiedzi jest wśród osób w wieku 35-49 lat (63 proc.) i do 24 lat (60.3 proc.) Respondenci w wieku 25-34 dobrze wypowiedzieli się w liczbie 59.1 proc. Nieco bardziej sceptyczni, choć i tak pozytywnie nastawieni są najstarsi (powyżej 50 lat). Prawie dokładnie połowa (49.9 proc.) oceniła kolej dobrze. Wśród tej grupy wiekowej największy odsetek odpowiedział, że nie jeździ pociągami w ogóle (45.6 proc.) Może to wskazywać na przyzwyczajenia, jakie ta grupa wiekowa wyrobiła sobie przez lata odnośnie transportu. Jeżdżą samochodami, bo kolej przez lata była po prostu nieatrakcyjna.