„Frostpunk 2” zadebiutował w piątek, 20 września o godzinie 19. Gra pod względem ocen recenzentów i paeku graczy wypadła dużo poniżej oczekiwań. W poniedziałek o poranku kurs akcji 11 bit studios spadł o ok. 40 proc., do 333 zł. Pocieszeniem może być fakt, że sprzedaż przekroczyła 350 tys. sztuk, a koszty produkcji już udało się zwrócić.
/Jakub Kamiński /East News
Sprzedaż gry „Frostpunk 2” do poniedziałku, do godz. 8.00, przekroczyła 350 tys. sztuk, a łączne przychody przekroczyły nakłady poniesione na produkcję i marketing gry – poinformował 11 bit studios w komunikacie. Przypomnijmy, w przypadku premiery pierwszej części Frostpunka sprzedaż w 3 dni od premiery wyniosła 250 tys. sztuk.
Spółka zastrzegła, że szacunek uwzględnia odroczone w czasie płatności z tytułu udostępnienia „Frostpunka 2” w usłudze Game Pass prowadzonej przez Microsoft, a także część przychodów ze sprzedaży wersji Deluxe gry przypadającą na zawarte w tej wersji trzy płatne DLC. Przychody z tego źródła będą rozpoznawane w przyszłości, wraz z rynkowymi premierami kolejnych DLC.
Reklama
„Frostpunk 2”. Premiera gry poniżej oczekiwań
Premiera „Frostpunk 2” w ocenie recenzentów i pod względem paeku graczy wypadła dużo poniżej oczekiwań. Niepokojąco zrobiło się już w ubiegłym tygodniu, kiedy pojawiły się pierwsze niekorzystne recenzje.
Mimo że peak graczy przekroczył 35,5 tys. i był wyższy od pierwszej części „Frostpunka” (28,2 tys.), to i tak był dużo niższy od szacunków analityków. Analitycy z DM BDM oczekiwali, że peak graczy pod koniec pierwszego weekendu premiery wyniesie ok. 40-50 tys.
„Peak istotnie gorszy od naszych oczekiwań i konsensusu rynkowego. Gdyby nie pogorszenie ocen z piątku na sobotę wówczas trajektoria wzrostu sugerowała niedzielny peak w wysokości 47 tys., a zatem blisko naszej czwartkowej estymacji na podstawie zachowania Warhammer” – uważa Mateusz Chrzanowski, analityk Noble Securities, cytowany przez stockwatch.pl.
Takie wyniki okazały się dużym rozczarowaniem dla inwestorów. Kurs akcji 11 bit studios w poniedziałek rano spadał o ok. 39 proc., do 333 zł. Około godziny 11:45 odbił jednak do 353 zł. To wciąż jednak spadek o ponad 34 proc. w porównaniu do piątkowego zamknięcia.
Rozwiń
Recenzje drugiej części również okazały się mniej korzystne. „Frostpunk 1” miał 87 proc. pozytywnych opinii na Steam, tymczasem „Frostpunk 2” w poniedziałek rano miał ich 71 proc. Do tego trend jest niekorzystny. Dla graczy główną zaletą jest klimat gry, tymczasem po stronie minusów zapisują m.in. wysoki poziom trudności, nieczytelny interfejs, sterylne miasto czy niezadowalający stan techniczny produkcji.
Dobra sprzedaż „Frostpunk 2” wciąż jest w grze. Produkcja już zarabia
Erste Securities prognozował sprzedaż tytułu na 1,1 mln kopii w 2024 roku, a 700 tys. z nich w jednym miesiącu. Piotr Bogusz, analityk Erste Securities spodziewał się, że peak graczy będzie w przedziale 80-100 tys.
„O ile w wartościach bezwzględnych gra nie spełniła oczekiwań, o tyle relatywnie nie była to aż taka zła premiera. W sobotę peak FP2 był najwyższy ze wszystkich gier debiutujących w ubiegłym tygodniu” – zauważa Chrzanowski.
/materiały prasowe
Według ekspertów, spadająca liczba widzów na Twitch jest negatywna, dlatego wydaje się, że szanse na nowe rekordy widzów dzisiaj maleją. Jednak szanse na dobrą sprzedaż w tym roku wciąż są w grze.
„1 mln kopii w tym roku wciąż jest w grze, szczególnie jeśli gra utrzyma się w następnych 10 dniach w TOP10 Steam i co najmniej jeszcze dwa razy w tym okresie pozostaje w gronie TOP5. Przypomnijmy, że Victoria 3, która sprzedała 500 tys. w miesiąc od premiery znalazła się w TOP10 zaledwie 8 krotnie z czego 4 krotnie w TOP5, a Tekken 8 w sprzedał 2 mln sztuk w ciągu 3 tygodni potrzebował 14 dni w TOP10 i 5 dni w TOP5. Do tej pory Frostpunk 2 odnotował 7 dni w TOP10, z czego już 3 dni w TOP5″ – dodaje Chrzanowski.
11 bit studios to polska firma zajmująca produkcją i wydawaniem gier komputerowych od 2009 roku. Od 2010 roku jest notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Na swoim koncie ma takie tytuły, jak „Anomaly”, „This War of Mine” czy „Frostpunk”.
„Frostpunk 2” to gra wideo o przetrwaniu w budowaniu miasta, opracowana i wydana przez 11 Bit Studios. Akcja rozgrywa się 30 lat po wydarzeniach z oryginalnej gry i stawia graczy w roli przywódcy w alternatywnej historii z początku XX wieku, w której muszą zbudować i zarządzać miastem podczas katastrofalnej, światowej zimy wulkanicznej. „Frostpunk 2” jest dostępny w wersji na komputery. Grę można kupować na największych platformach internetowych z grami wideo (m.in. Steam, GOG i Epic Games Store), a także w ramach usługi Game Pass oferowanej przez Microsoft.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczerze o pieniądzach