Już nie przyrost nowych użytkowników Internetu i klientów e-sklepów, tylko częstotliwość zakupów i ich wartość, będą napędzały polski e-commerce – prognozują autorzy nowego raportu. Boom na rynku e-sprzedaży w Polsce wytraca rozpęd z minionych lat, jednak wciąż ma przed sobą duży potencjał do wzrostu, zwłaszcza w niektórych kategoriach produktów.
Postawienia prognoz odnośnie rynku zakupów online w naszym kraju do 2028 roku podjęli się eksperci firmy doradczej Strategy& (część grupy PwC), którzy przedstawili raport "E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój".
Autorzy publikacji wskazują, że liczba użytkowników Internetu oraz e-sklepów w Polsce wzrosła tylko nieznacznie od początku pandemii, co sugeruje, że rynek jest w fazie dojrzałości. Zgodnie z przedstawionymi danymi w naszym kraju z sieci korzysta 88 proc. populacji, czyli 33 mln osób. Z zakupów online korzysta 24 mln Polaków (73 proc. populacji).
Jednocześnie w ostatnich latach zaobserwowano wyraźny wzrost częstotliwości dokonywanych zakupów, jak i wartość transakcji, na co zdaniem ekspertów Strategy& wpłynęła poprawa warunków w zakresie płatności (np. BLIK) i logistyki (np. coraz większa sieć paczkomatów). W latach 2020 – 2023 średnia wartość koszyka zakupowego online rosła w tempie ok. 9 proc. rocznie. Częstotliwość zakupów zwiększała się w tym czasie średnio o ok. 5 proc. rocznie.
Co dalej z e-sprzedażą
Autorzy raportu "E-commerce w Polsce" przeprowadzili ankietę wśród rynkowych ekspertów i firm. Większość z nich wskazała, że ostatni rok był bardzo pozytywny dla e-sprzedaży. Kolejne 12 miesięcy są widziane przez rynek w mniej korzystnych barwach. Ankietowani spodziewają się spowolnienia, zwłaszcza w kategorii produktów "dom i ogród", traktowanej przez klientów jako mniej priorytetowa w sytuacji ograniczania wydatków w związku ze spodziewanym odbiciem inflacji.
W kilkuletniej perspektywie wśród ekspertów panuje jednak zgodność co do spodziewanego silnego wzrostu cyfrowej sprzedaży. Jak wskazuje Strategy& niektórzy z ankietowanych spodziewają się ograniczenie sprzedaży stacjonarnej w kategoriach elektronika, AGD i motoryzacja na korzyść e-commerce, inni są zaś przekonani o dalszym współistnieniu tych kanałów, np. w branżach dom i ogród oraz uroda.
"W latach 2020-2021 nastąpił silny wzrost rynku spowodowany pandemią COVID-19 i zamknięciem większości sklepów stacjonarnych. W kolejnych latach 2022-2023 dynamika rozwoju osłabła, jednak wolniejszy wolumenowy wzrost został częściowo zniwelowany przez wysoką inflację. W perspektywie najbliższych lat przewiduje się powrót do trajektorii realnego wzrostu wolumenowego na rynku przy jednoczesnym spadku inflacji" – czytamy w raporcie Strategy&.
Do 2028 roku wartość całego sektora e-commerce w Polsce może wzrosnąć do 192 mld złotych – spodziewają się autorzy raportu. Oznacza to, że wartość tego rynku w latach 2024 – 2028 powiększy się o 54 mld złotych, przyrastając średnio o 8 proc. rocznie. Prognozy dotyczące poszczególnych kategorii przewidują, że w podanym okresie wzrost sięgnie do 28 proc. do nawet 60 proc.
Według raportu spowolnienie dynamiki wzrostu (w porównaniu z latami 2020-2023) dotknie wszystkie kategorie sprzedaży online. W przypadku takich branż jak elektronika i AGD, dom i ogród oraz moda będzie to wynik nasycenia i dojrzałości rynku – odpowiadają one aktualnie za ok. 60 proc. sprzedaży online w Polsce. Dla konsumentów nie bez znaczenia będą również warunki gospodarcze w naszym kraju, w tym możliwe oszczędności w przypadku jej pogorszenia.
Rynek e-commerce w Polsce – aktualny stan i prognozy | ||||
---|---|---|---|---|
Wartość w mld złotych | Skumulowane średnioroczne tempo wzrostu | |||
Kategoria / Rok | 2023 | 2028* | 2020-2024 | 2024-2028 |
Elektronika i AGD | 26 | 37 | 13% | 7% |
Dom i ogród | 27 | 37 | 8% | 7% |
Moda | 21 | 33 | 16% | 10% |
Hobby i dzieci | 19 | 28 | 16% | 8% |
Zdrowie i uroda | 14 | 19 | 15% | 6% |
Motoryzacja | 14 | 21 | 18% | 8% |
E-grocery | 8 | 14 | 22% | 12% |
Inne | 3 | 4 | 10% | 6% |
*Prognoza, dane Strategy& |
Eksperci Strategy& uważają, że stosunkowo wysoką dynamikę wzrostu w stosunku do pozostałych kategorii utrzyma branża e-grocery, do czego przyczyniają się inwestycje dużych graczy detalicznych takich jak Biedronka, Auchan czy Carrefour oraz silny rozwój sprzedaży diet pudełkowych.
Mocno ma trzymać się również moda, charakteryzująca się dużym rozdrobnieniem konkurencji. Według raportu na tempo wzrostu sprzedaży online w tej kategorii będzie oddziaływać w najbliższym czasie widoczny trend fast fashion.
Oprac. MM