Naukowcy nie ustają w wysiłkach, by lepiej poznać zjawisko demencji. Zespół amerykańskich ekspertów niedawno dokonał zaskakującego odkrycia. Okazuje się, że czynnikiem zmniejszającym ryzyko wystąpienia zaburzeń neurologicznych mogą być pewne cechy osobowości.
Badacze przeanalizowali dane pochodzące od ponad 44 tysięcy osób. Postanowili sprawdzić, czy cechy osobowości z tak zwanej wielkiej piątki – sumienność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenia, neurotyczność oraz ugodowość – mają związek z demencją oraz zaburzeniami w funkcjonowania mózgu. Ich wnioski zaskakują.
Jakie cechy osobowości chronią przed demencją?
Uczeni odkryli, że negatywne nastawienie do życia, wysokie wyniki w zakresie neurotyczności oraz słabe nasilenie cech, takich jak sumienność, ugodowość i otwartość na nowe doświadczenia mogą zwiększać ryzyko wystąpienia demencji. Analogicznie wysokie wyniki w skali otwartości, ugodowości i sumienności stanowią czynnik chroniący przed pojawieniem się wskazanych zaburzeń neurologicznych.
Jak można to wyjaśnić? Naukowcy spekulują, że wymienione cechy charakteru mogą sprzyjać pewnym określonym zachowaniom i skłaniać na przykład do większej dbałości o swoje zdrowie, co w dłuższej perspektywie czasu skutkuje poprawą funkcjonowania organizmu. Co więcej, osoby ugodowe i otwarte na doświadczenia mogą lepiej radzić sobie z ewentualnym upośledzeniem funkcji poznawczych poprzez znajdowanie sposobów na „obchodzenie” oraz rekompensowanie odczuwanych deficytów.
Co wpływa na rozwój demencji?
Naukowcy podkreślają, że trzeba przeprowadzić dalsze badania, by jeszcze dokładniej przeanalizować w zależności występujące między cechami osobowości a ryzykiem rozwoju demencji. Należy zwrócić uwagę również na inne czynniki sprzyjające pojawianiu się zaburzeń neurologicznych. Chodzi tu o nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, nałogowe palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, nadwagę i otyłość oraz brak aktywności fizycznej. Wpływ na rozwój demencji może mieć również izolacja społeczna, niezdrowa dieta czy bezczynność umysłowa (brak stymulacji poznawczej).