Moment dostaw jedzenia za pośednictwem dronów zbliża się wielkimi krokami. fot. Shutterstock
Piotr Mazurkiewicz
Firma będąca największą platformą do zamawiania posiłków z restauracji zapowiedziała konferencję z udziałem m.in. przedstawicielki Farada Group Joanny Rutkowskiej. Na stronie internetowej firma podaje, że w ramach grupy spółek zajmuje się kluczowymi aspektami związanymi z projektowaniem, wytwarzaniem i wdrażaniem do użytkowania bezzałogowych statków powietrznych.
Drony polecą dla Pyszne.pl
– Zakres działalności spółki pokrywa także serwis i wsparcie w eksploatacji, szkolenie operatorów i świadczenie nieograniczonego wachlarza usług, które przewidują wykorzystywanie bezzałogowych statków powietrznych. Grupa nastawiona jest na szeroko zakrojoną współpracę z uczelniami i ośrodkami naukowo – badawczymi w kraju i zagranicą – czytamy.
Pyszne.pl nie precyzuje czy informacja faktycznie oznacza rozpoczęcie dostaw za pośrednictwem dronów. – 23 sierpnia będziemy mieć ważne ogłoszenie i prezentację na temat nowych możliwości w branży food delivery, dlatego serdecznie zapraszamy na briefing po więcej szczegółów — odpowiada jedynie lakonicznie biuro prasowe Pyszne.pl.
Firma niedawno informowała, że współpracuje już z 15 tys. restauracji. – Chcemy nadal się rozwijać, współpracować nie tylko z restauracjami, ale również wprowadzać innowacyjne rozwiązania, aby ułatwiać życie milionów Polaków, którzy korzystają z naszej platformy – mówi Mariusz Górniak, szef sprzedaży Pyszne.pl.
Obecnie platforma to nie tylko ponad 15 tys. lokali, ale również prawie 2 tys. kurierów, 400 pracownic i pracowników, prawie 2 tys. miejscowości objętych usługą, miliony zamówień każdego miesiąca i 37 miast z własną logistyką.
Roboty już dostarczają obiady
W kwietniu 2023 r. firma informowała, że rozpoczęła testy dostaw półautonomicznym robotem dostawczym, którego skonstruowała lubelska firma Delivery Couple.
Testy robota trwały miesiąc z udziałem restauracji indyjskiej Mandala Express. Po odebraniu zamówienia z restauracji, robot wysyła klientowi wiadomość SMS z informacją, że wyruszył w drogę.
W większości pokonuje ją autonomicznie – sam podejmuje decyzję, w jaki sposób pokonać trasę. Jest przystosowany do radzenia sobie z różnego rodzaju infrastrukturą miejską. Krawężniki czy nierówne chodniki nie są dla niego przeszkodą. W wybranych momentach wspiera go jednak zdalny operator – na przykład podczas przejeżdżania przez przejścia dla pieszych.
Gdy robot dotrze na miejsce odbioru zamówienia – dzwoni do klienta, aby poinformować, że czeka przed budynkiem. Ponadto wysyła klientowi SMS-em link potrzebny do otworzenia pojemnika na jedzenie. Po zakończeniu dostawy wraca do restauracji po kolejne zamówienie. Robot dostarcza jedzenie na dystansie do 3 km od lokalu.
– Rolą robota jest wsparcie procesu dostaw na krótkich dystansach w godzinach szczytu. Wierzymy, że to rozwiązanie może usprawnić operacyjność dostaw naszych Partnerów. – wyjaśnia Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.