Prezesi firm korzystają ze sztucznej inteligencji. Prawie co drugi z nich używał AI do stworzenia oferty

43 proc. ankietowanych prezesów firm już wykorzystało sztuczną inteligencję do stworzenia oferty produktów lub usług – podano w raporcie EY "CEO Outlook Pulse Survey". Ponadto tylko 5 proc. respondentów nie korzysta ani nie planuje zastosowania AI w transakcjach fuzji i przejęć.

Prezesi firm korzystają ze sztucznej inteligencji. Prawie co drugi z nich używał AI do stworzenia oferty

/ Shutterstock

Zgodnie z najnowszym globalnym raportem EY "CEO Outlook Pulse Survey" 65 proc. ankietowanych prezesów firm całkowicie zgadza się lub zgadza się "w pewnym stopniu", że sztuczna inteligencja zwiększa wydajność, jednocześnie tworząc wartość dla społeczeństwa, np. poprzez innowacje w ochronie zdrowia. Zarazem zbliżony odsetek badanych (67 proc.) boi się niezamierzonych konsekwencji AI. Zdaniem szefów firm biznes powinien w znacznie większym stopniu skupić się na kwestiach etycznych związanych ze sztuczną inteligencją oraz na tym, jak jej wykorzystanie może wpłynąć na kluczowe obszary życia, w tym przede wszystkim na prywatność.

Jakie widzą zagrożenia?

"Do listy potencjalnych zagrożeń dodają cyberbezpieczeństwo, dezinformację i deepfake (zmanipulowane cyfrowo nagrania – PAP). Jednocześnie podkreślają rolę rządów i regulatorów, którzy powinni stworzyć zasady i bariery w wykorzystywaniu generatywnej sztucznej inteligencji" – zaznaczono w opracowaniu.

ReklamaZobacz takżePolecamy: Konto Firmowe Godne Polecenia, za 0 zł za otwarcie i prowadzenie. Bez warunków, bezterminowo, z bonusami do 1500 zł

"Chcąc wyeliminować potencjalne negatywne skutki, takie jak koszty społeczne, etyczne czy zagrożenia cyberbezpieczeństwa, potrzeba szeroko zakrojonej współpracy na poziomie firm i regulatorów" – zauważył partner zarządzający w EY Polska Paweł Bukowiński.

AI równa się bezrobocie? Raczej nie

W raporcie zwrócono uwagę, że prezesi firm nie podzielają obaw społecznych, że rozwój technologii spowoduje wzrost bezrobocia. 66 proc. ankietowanych jest zdania, że jej negatywny wpływ zostanie zrównoważony przez nowe miejsca pracy i nowe kompetencje wygenerowane właśnie przez AI. 43 proc. respondentów już wykorzystało sztuczną inteligencję do stworzenia nowej oferty produktów lub usług – dodano.

Własna działalność gospodarcza a podatki

Jaką formę opodatkowania wybrać?

Własna działalność gospodarcza a podatki

Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć!<BR> Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na [email protected]

KupDarmowy zapisWyślijImięPole wypełnione niepoprawnie!NazwiskoPole wypełnione niepoprawnie!Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:NIP (bez myślników)Pole wypełnione niepoprawnie!Nazwa firmyPole wypełnione niepoprawnie!Ulica, numer budynku/lokaluPole wypełnione niepoprawnie!Kod pocztowyPodaj kod w formacie xx-xxx!MiastoPole wypełnione niepoprawnie!Wyślij

"W połączeniu z obecnymi prognozami demograficznymi może się okazać, że narzędzia oparte o sztuczną inteligencję będą dla wielu firm kołem ratunkowym, bez którego ich dalsze funkcjonowanie stanęłoby pod znakiem zapytania. Dlatego już dziś warto sprawdzić, na ile jesteśmy gotowi na takie rozwiązania" – skomentował partner w EY Polska Artur Miernik.

W opracowaniu zauważono, że sztuczna inteligencja może też pomóc w transformacji w stronę zrównoważonego rozwoju, którego domagają się m.in. inwestorzy i regulatorzy. "Tymczasem jedna trzecia prezesów (34 proc.) nie traktuje zrównoważonego rozwoju priorytetowo. Nieco więcej, bo 38 proc., uważa kwestie ESG (środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny) za najważniejsze. Dla 28 proc. są one równie ważne jak inne priorytety biznesowe" – podali autorzy publikacji.

Ankietowani podkreślili, że transformacja uwzględniająca wdrażanie sztucznej inteligencji oraz zrównoważony rozwój wymaga finansowania, którego źródła większość prezesów (63 proc.) widzi w zwiększonej efektywności. Jednocześnie zdecydowanie chcą przyspieszyć rozwój poprzez transakcje fuzji i przejęć. Dodano, że większość CEO już wykorzystuje w tym obszarze sztuczną inteligencję. Tylko niewielka grupa respondentów (5 proc.) wskazała, że nie korzysta z tych możliwości lub nie ma takich planów.

"CEO Outlook Pulse Survey" jest badaniem opinii prezesów dużych firm z całego świata prowadzonym na zlecenie EY przez FT Longitude – specjalistyczny dział badań i marketingu treści Financial Times Group. W czerwcu i lipcu 2023 r. ankietowano 1200 prezesów firm w: Australii, Belgii, Brazylii, Chinach, Danii, Finlandii, Francji, Indii, Japonii, Kanadzie, Korei Południowej, Luksemburgu, Meksyku, Niderlandach, Niemczech, Norwegii, Singapurze, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Włoszech. (PAP)

autorka: Anna Bytniewska

ab/ mk/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *