Krystyna Piórkowska podarowała do Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie srebrny puchar o wysokości ponad pół metra, który nabyła na aukcji w paryskim domu aukcyjnym Christie’s.
Puchar barokowy, pokryty złotem, ma wysokość 53 cm i został stworzony w pracowni Petera II Rode, uznanego gdańskiego złotnika z drugiej połowy XVII wieku.
Marek Kozubal
Puchar srebrny, złocony w stylu barokowym, ma wysokość 53 cm i pochodzi z warsztatu Petera II Rode, znanego gdańskiego złotnika działającego w drugiej połowie XVII wieku. Po zakończeniu prac konserwatorskich, dzieło zostanie udostępnione szerokiej publiczności. Dar ten będzie przechowywany w Skarbcu Koronnym na Wawelu.
Co trafiło do Skarbca Królewskiego na Wawelu?
Najstarsze informacje dotyczące historii podarowanego naczynia sięgają 1816 roku, a kolejne pochodzą z lat 1897, 1914 oraz 1983. W ostatnich latach puchar kilkakrotnie pojawił się na rynku sztuki. Z opisu zamieszczonego na stronie domu aukcyjnego w Paryżu wynika, że datuje się go na około 1670 rok. Jest to jeden z ośmiu znanych egzemplarzy tego producenta. Jeden z nich znajduje się w muzeum w Münster-Wolbeck, cztery w Muzeum Kremlowskim w Moskwie, a jeden w Muzeum Historycznym Gdańska. Nabyty zabytek w latach 1897 i 1914 był w zbiorach von Heyla w Darmstadt.
Krystyna Piórkowska, badaczka zbrodni katyńskiej, zdobyła puchar na aukcji Christie’s w Paryżu.
– Puchar, który trafi do Skarbca Koronnego, staje się częścią naszej wspólnej historii oraz dziedzictwa. Ten wspaniały gest wspiera misję naszego muzeum, za co jesteśmy niezmiernie wdzięczni – powiedział profesor Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.
– Dzięki wiedzy i doświadczeniu kuratora wystawy, pana Dariusza Nowackiego, jestem pewna, że to najlepsze miejsce. Świadomość, że moje działania jako donatorki przywracają do polskich zbiorów utracone, z różnych powodów, cenne skarby, jest dla mnie niezwykle istotna. Jestem bardzo wdzięczna, że puchar zostanie udostępniony szerokiej publiczności na Wawelu oraz że trafi w ręce ekspertów – badaczy – mówiła Krystyna Piórkowska.
– Barokowy puchar znacząco wzbogaca zbiory Skarbca Koronnego, w którym prezentujemy także dwa srebrne kubki wykonane w warsztacie Petera II Rode. Jeden z nich przedstawia podobizny Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Warto również wspomnieć, że najważniejszym jego dziełem jest część dekoracji sarkofagu św. Stanisława w katedrze wawelskiej, w tym dwie figury klęczących aniołów – wyjaśnia Dariusz Nowacki, kurator Skarbca Koronnego.
Krystyna Piórkowska wspomniała, że to właśnie Dariusz Nowacki, którego poznała około 10 lat temu, wprowadził ją w świat złotnictwa i pomaga jej zgłębiać te dzieła sztuki. – Chciałabym podkreślić, że w każdym przypadku, gdy chodzi o ważniejsze materiały, sprawdzam, czy któraś z polskich instytucji nie interesuje się obiektem i nigdy nie licytuję przeciwko nim – opowiedziała.
– Posiadanie rzeczy samych w sobie przynosi radość, natomiast świadomość, że przywracam do polskich zbiorów przedmioty, których brakuje, z różnych przyczyn, lub o których wcześniej nie wiedziano, a teraz zostaną udostępnione badaczom, znawcom oraz szerszej publiczności, jest dla mnie ogromną przyjemnością – mówiła. – Dzielenie się wiedzą, pięknem i historią to wspaniała rzecz, która umożliwia poznanie ludzi, których wiedza zasługuje na szacunek. Dziękuję im za to, że dzielą się tą wiedzą ze mną – dodała.
Kim jest Krystyna Piórkowska?
Krystyna Piórkowska, na co dzień mieszkająca w Nowym Jorku, od lat angażuje się w działalność charytatywną na rzecz polskich instytucji w kraju
Źródło