Nowoczesny marketing internetowy to umiejętność trafnego dotarcia do klienta w erze, gdy każda firma dąży do wyróżnienia się na tle konkurencji. Reklama online stała się integralną częścią strategii marketingowych przedsiębiorstw: zarówno dla dużych korporacji, jak i dla niewielkich firm. Ale czy wszyscy reklamodawcy skutecznie zarządzają swoimi budżetami i są świadomi, za co płacą? W czasach, gdy liczy się każda interakcja i twarde dane, ocena efektywności działań marketingowych jest kluczem do sukcesu każdej kampanii. Jak zrozumieć zebrane dane, zdobyć przewagę nad rywalami i maksymalizować zwrot z inwestycji? Oto przewodnik po fundamentach marketingu cyfrowego w praktyce!
Co znajdziesz w tym artykule?
- Reklama w internecie: jakie są nasze wydatki?
- Jak ocenić efektywność marketingu online?
- Reklama w internecie: konkretne korzyści z mierzenia efektywności
- Kluczowe metryki marketingowe, które powinieneś znać
- 1. CPM (Cost Per Mille)
- Viewability
- Capping
- 2. CPV (Cost per View)
- 3. CPC (Cost Per Click):
- A co z CPA, CPL, czy… CPS? Reklama w internecie dla zaawansowanych
- CPA (Cost Per Action)
- CPL (Cost Per Lead)
- CPS (Cost Per Sale)
- CTR (Click-Through Rate)
- CR (Konwersja/Conversion Rate).
- ROI, ROAS, ERS
- ROI (Return on Investment).
- Co to jest i jak obliczyć ROAS?
- Jak obliczyć ERS?
- Reklama w internecie: podsumowanie
Reklama w internecie: jakie są nasze wydatki?
Każda branża zmaga się z wyzwaniem dotarcia do możliwie najszerszego grona zainteresowanych. To zadanie staje się jeszcze trudniejsze, gdy wszyscy konkurenci walczą o uwagę konsumentów. Jak wiadomo, reklama w internecie jest obecnie dostępna dla każdego. W ostatnich latach wydatki na reklamę online w marketingowych budżetach wzrosły z 3,69 mld zł w 2020 roku do 7,8 mld zł w 2023 roku, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w ciągu 3 lat.
Taki wzrost nie powinien dziwić, ponieważ ta forma reklamy łączy w sobie wszystkie kluczowe cele, jakie stawiają sobie marki w wyścigu o klienta. Oferuje zarówno zasięg, jak i precyzję. Jej przystępność cenowa sprawia, że nie ma barier wejścia nawet dla małych firm, a jednocześnie umożliwia dokładne mierzenie efektów działań i bieżące optymalizowanie wydatków. Jednak czy wszyscy reklamodawcy korzystający z tej formy reklamy są świadomi, za co płacą? I czy skutecznie zarządzają swoimi budżetami?
Wiele opcji oferują nam platformy takie jak Google czy Meta (dawniej Facebook), a w sieci można znaleźć mnóstwo poradników dotyczących efektywnego wydawania budżetu reklamowego, chociażby na YouTube.
Aby odnaleźć się w marketingowym żargonie, powinniśmy poznać podstawowe metryki oraz pojęcia, które są powszechnie stosowane w marketingu cyfrowym.
Skuteczne działania marketingowe wymagają umiejętności dobierania KPI (Key Performance Indicators – mogą to być zyski, liczba kliknięć, itd.) oraz precyzyjnego mierzenia wyników naszych działań, aby móc je w przyszłości zweryfikować i upewnić się, że przynoszą oczekiwane rezultaty.