Atrium Promenada powierzchnią handlową roku. Arup: modernizacja galerii zmienia charakter warszawskiej Pragi

Atrium Promenada powierzchnią handlową roku. Arup: modernizacja galerii zmienia charakter warszawskiej Pragi - INFBusiness

Modernizacja Atrium Promenada, jednego z największych centrów handlowych w Polsce, pozwoliła na przeniesienie nowoczesnych rozwiązań inspirowanych Paryżem, Londynem oraz Nowym Jorkiem do warszawskiej Pragi. Jednocześnie znacząco zwiększyła efektywność energetyczną budynku. Mimo tak dużych zmian, prace przeprowadzono bez konieczności zamknięcia galerii. Przy rewitalizacji pracowała firma Arup, specjalizująca się w zrównoważonej inżynierii, która tworzyła takie ikony światowej architektury jak Opera w Sydney czy Centre Pompidou oraz polskiej jak Złote Tarasy czy Złota 44. Realizacja Atrium Promenada za nowatorskie rozwiązania otrzymała tytuł inwestycji roku na rynku powierzchni handlowej na Prime Property Prize 2023.

Atrium Promenada to jedno z największych centrum handlowych w Polsce i najdłużej funkcjonujących w Warszawie. Pod koniec zeszłego roku została zakończona jego modernizacja i rozbudowa, w ramach której przeobrażono miejsce na elegancką i nowoczesną przestrzeń. Wprowadzone rozwiązania sprawiły, że galeria otrzymała nagrodę Prime Property Prize 2023 w kategorii Inwestycja Roku Rynek Powierzchni Handlowej. Centrum handlowe powiększono z 63 tys. do 90 tys. m2. Przy projekcie pracowali inżynierowie Arup, którzy wykonali projekty koncepcyjne, budowlane i przetargowe oraz prowadzili nadzór autorski nad pracami, ograniczając wpływ galerii na środowisko, m.in. poprzez optymalizację zużycia energii. Cała rewitalizacja prowadzona była tak, aby miała jak najmniejszy wpływ na klientów, pracowników i właścicieli sklepów.

– Dzięki modernizacji, Atrium Promenada przeobraziło się z niepozornych butików w eleganckie centrum handlowe, które nawiązuje swoim wyglądem do koncepcji Grand Magasin, znanej z najlepszych galerii handlowych Londynu czy Paryża. Zdecydowanie zmienia to charakter warszawskiej Pragi, wprowadzając więcej nowoczesności do jej krajobrazu i wyróżnia Warszawę spośród innych stolic – mówi Piotr Konarzewski, Associate Director Arup.

Inspirujące zmiany w Atrium Promenada

W Atrium Promenada architekci odświeżyli powierzchnię, stawiając na wyrafinowane wnętrza i czerpiąc inspirację ze światowych stolic mody. Powstał nowy pasaż, gdzie znajduje się pierwsza w Polsce fontanna interaktywna, w której spadająca z góry woda formuje dowolne napisy. W galerii można zobaczyć także interaktywną ‘rzekę’ przedstawiającą realistyczne animacje podwodnego świata. Stworzono też przestrzeń na kolejne lokale – obecnie w galerii znajduje się miejsce na 260 butików.

Szczególnie istotna była optymalizacja zużycia energii przy jednoczesnym zapewnieniu dużego komfortu kupującym. Inżynierowie Arup postanowili zastosować innowacyjną instalację HVAC nominowaną do nagrody Pascal 2019, przyznawanej przez Stowarzyszenie Polska Wentylacja. Zmienno-przepływowy system wentylacji wykorzystuje ciepło odpadowe wytwarzane przez klimatyzację, a urządzenia te mogą być chłodzone bez użycia agregatu, przez produkowaną na miejscu wodę lodową ze swobodnego przepływu powietrza o niskich temperaturach.

– Wprowadzone w Atrium Promenada rozwiązania utrzymują wysoki komfort przebywających w budynku ludzi, ale jednocześnie nie wpływają negatywnie na środowisko, a nawet pozwalają na obniżenie kosztów utrzymania budynku – mówi Piotr Konarzewski, Associate Director Arup.

Dyskretna modernizacja

Cała modernizacja Atrium Promenada została przeprowadzona tak, aby w jak największym stopniu ograniczyć wpływ prac na funkcjonowanie galerii. Wiązało się to z zamykaniem specjalnie wytypowanych skrzydeł na czas przebudowy danego fragmentu. Wiele robót odbywało się w nocy lub w godzinach porannych, aby nie obniżały one komfortu korzystania z centrum handlowego.  Osiągnięcie takie efektu wymagało ścisłej współpracy inżynierów ze wszystkimi stronami projektu.

Przeprowadzona rewitalizacja odmieniła wygląd warszawskiej Atrium Promenady, wyróżniając ją na tle innych galerii w Warszawie, a nawet na świecie. Wprowadzenie w życie nietypowych inspiracji i zrównoważonych rozwiązań sprawiło, że projekt otrzymał tytuł inwestycji roku rynku powierzchni handlowej na Prime Property Prize 2023.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *