Bank jest w stanie odróżnić posiadacza rachunku od oszusta, stosując analizy behawioralne – powiedział Adam Tochmański, doradca z Narodowego Banku Polskiego. Dodał, że w 2023 roku Polacy za najbezpieczniejszy środek płatniczy uważali gotówkę.
Wykorzystując analizy behawioralne bank może odróżnić oszusta od klienta (unsplash)
We wtorek w katowickim Uniwersytecie Ekonomicznym odbyła się konferencja z udziałem największych graczy sektora finansowego i usług płatniczych.
Nowe zabezpieczenie w bankach
– Jeżeli klient naciska klawiaturę, w odpowiedni sposób działa myszką, czy przesuwa ekran, to te wszystkie zachowania są wyłapywane i profilowane. Tym samym bank jest w stanie odróżnić klienta od oszusta i zapewnić ochronę przed fraudami – wskazał Tochmański podczas konferencji w ramach Tygodnia Pieniądza Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Impact '24: Magdalena Zmitrowicz, Prezes PEKAO
Analiza behawioralna jest nową metodą uwierzytelnienia bankowości elektronicznej, którą na ten moment stosuje pięć największych banków w Polsce.
– Banki z powodzeniem się w to wdrożyły, jednak z punktu widzenia prawnego, aby zastosować analizę, potrzebna jest wyraźna zgoda klienta. W konsekwencji, liczba klientów, którzy ją stosują, nie jest duża – podkreślił doradca departamentu analiz i badań ekonomicznych Narodowego Banku Polskiego.
Rośnie liczba oszustw
Jak dodał, od czasu pandemii, rośnie liczba oszustw bankowych w Polsce. Tochmański przestrzegł, że złodzieje są w stanie wyczyścić, w ciągu zaledwie paru minut, wszystkie oszczędności na koncie. – Są to sprawy często bezpowrotne dla klienta, bo ich dane w jakiś sposób zostały udostępnione – zaznaczył doradca w NBP.
Drugim sposobem na wykorzystanie analiz behawioralnych może być blokowanie niepożądanych transakcji. Przytoczonym przykładem było wyłapanie oszustów podających się za policjanta lub pracownika banku.
– Banki powinny otrzymać narzędzie, którymi będą w stanie powszechnie zabezpieczyć tego typu usługę, gdyż nie zawsze klient jest świadomy swoich zagrożeń i wyraża zgodę – wskazał Tochmański.
W planowanej regulacji unijnej PSR znajdują się zapisy, które pozwolą bankom na przetwarzanie szczególnej kategorii danych osobowych z punktu widzenia RODO.
– Natomiast my w Polsce zastanawiamy się czy może uda nam się zrobić coś wcześniej – zapowiedział doradca.
Tochmański podkreślił także, że w naszym kraju nie ma jednego wzorca, w którym jeden instrument płatniczy spełnia wszystkie idealne funkcje. Jak wyjaśnił, idealne cechy dla różnych użytkowników – płatników czy odbiorów – będą inne. Także w czasie będą się zmieniać i dostosowywać do potrzeb konsumenta.
Przytoczył najnowsze badania NBP, które pokazują, że w 2023 r. najbezpieczniejszym środkiem płatniczym, z punktu widzenia ogółu Polaków, jest gotówka.
– W czasie pandemii znacznie wzrosło wykorzystanie instrumentów bezgotówkowych typu karta płatnicza, blik, czy przelewy. Jednak po pandemii ich bezpieczeństwo zaczęło spadać. Tylko karta płatnicza i gotówka są najwyżej oceniane przez Polaków w poczuciu ich bezpieczeństwa – podkreślił Tochmański.
Chcesz mieć wpływ na rozwój serwisu money.pl? Weź udział w badaniu.