Dział zajmujący się sprzedażą pojazdów elektrycznych w Fordzie wskazał, że w pierwszym kwartale bieżącego roku spółka odnotowała straty na poziomie 1,3 mld dol. W przybliżeniu oznacza to, że każdy z 10 tys. sprzedanych przez koncern samochodów wygenerował stratę bliską 132 tys. dol. Amerykański producent już rok temu zapowiedział odejście od konwencjonalnych paliw, jednak działalność w segmencie samochodów elektrycznych nie przynosi mu jak na razie zysków.
/INTERIA.PL
Jak wskazuje CNN, początek roku dla Forda nie należał do udanych. Choć części koncernu zajmujące się sprzedażą pojazdów spalinowych odnotowały podobne i dodatnie wyniki jak przed rokiem, tak ogólny zysk firmy został obniżony przez jej działalność w zakresie sprzedaży pojazdów elektrycznych.
Mowa tu o stracie 1,3 mld dol. (ok. 5,2 mld zł) jakie Ford odnotował ze swojej działalności w pierwszym kwartale 2024 roku. Jak dodaje amerykańska telewizja, niemal w całości za ten ujemny wynik odpowiada dział produkujący i sprzedający elektryczne pojazdy w koncernie, tzw. modele E. Choć tych udało się w trzy miesiące sprzedać ok. 10 tys. sztuk, tak jest to wynik gorszy niż w analogicznym okresie rok wcześniej o 20 proc.
Reklama
Wojna cenowa w branży aut elektrycznych. Firmy obniżają ceny i nie zarabiają
Do tego dochodzi także wojna cenowa w branży pojazdów elektrycznych. W obliczu spadku sprzedaży u największego producenta tego typu samochodów na świecie – Tesli – zarząd koncernu zdecydował się na szereg obniżek. Te trwają do teraz, o czym świadczy ostatni ruch firmy zarządzanej przez Elona Muska.
Takie promocje pociągnęły w dół ceny także u konkurencji. Jak wskazał w rozmowie z akcjonariuszami dyrektor finansowy Forda, John Lawler, choć koncern obniżył cenę mustanga mach-E o ok. 5 tys. dol., tak nie wzbudziło to oczekiwanego zainteresowania wśród klientów, bo „przychody ze sprzedaży spadają szybciej niż rośnie potencjalny zysk”.
Patrząc na liczbę sprzedanych sztuk i dzieląc ją przez sumę strat, to pojedynczy samochód elektryczny przyniósł Fordowi minus 132 tys. dol. Jak zauważa CNN, w ubiegłym roku firma sprzedała 116 tys. e-pojazdów, a całoroczna działalność w tym aspekcie wygenerowała stratę blisko 4,7 mld dol., co oznacza, że w całym 2023 r. wspomniana wcześniej kwota na minusie na jednym produkcie była niemal trzykrotnie niższa – bo wyniosła 40,5 tys. dol.
Należy jednak pamiętać, że wynik ten w bardziej szczegółowym rozrachunku mógł być nieznacznie lepszy. Dział odpowiedzialny za modele E nie prowadzi sprzedaży w zakresie dużych zamówień od firm czy sektora publicznego. A na tym polu Ford może pochwalić się umową z m.in. amerykańską pocztą na dostarczenie ponad 1000 pojazdów elektrycznych.
Jednocześnie Ford jak na razie jest jedynym tak dużym amerykańskim koncernem w branży, który raportuje dokładne wyniki z produkcji i sprzedaży aut elektrycznych. Konkurencja na tamtejszym rynku, czyli grupy General Motors czy Stellantis w komunikatach prasowych wskazywały jedynie, że ich działalność w tej branży jest rentowna, bez wdawania się w szczegóły.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL