Cyberprzestępcy nadal zadziwiają nas swoimi taktykami. Niedawno ING Bank Śląski wydał ostrzeżenie przed oszustwami wykorzystującymi naiwność dzieci. Ci oszuści wysyłają wiadomości za pośrednictwem popularnych aplikacji do przesyłania wiadomości, podszywając się pod dzieci, których telefony właśnie uległy awarii.
/ STRINGER/AFP/East News / East News
Oszuści podszywający się pod dzieci stosują zupełnie nową metodę zdobywania pieniędzy . ING Bank Śląski wysyła swoim klientom ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa, mimo że oszustwo potencjalnie może dotknąć każdego.
Nowe oszustwo z awarią telefonu
Nowe techniki stosowane przez oszustów często obejmują rozmowy telefoniczne z potencjalnymi ofiarami. Tym razem jednak przestępcy wysyłają wiadomości, które mogą bardzo przypominać krótkie teksty, które zazwyczaj wysyłają nasze dzieci .
„Oszuści podszywają się nawet pod dzieci i wysyłają wiadomości do ich rodziców, np. za pośrednictwem WhatsApp lub Messenger (…) Zachowajcie czujność i nie dajcie się oszukać” – czytamy w oświadczeniu ING Banku.
Reklama
„Mój telefon jest zepsuty. Proszę o stówkę na naprawę”
„Jaki straszny pech z tym telefonem! Wyślizgnął mi się z rąk i całkowicie się roztrzaskał”
To tylko przykłady wiadomości, którymi podzieliło się ING. Oszuści mogą logicznie uzasadnić awarię telefonu i potwierdzić komunikację z innego urządzenia. Następnie wysyłają prośbę o przelew w celu naprawy lub zakupu nowego telefonu , a nawet przypomnienie i pilną prośbę o przelew.
Porady ING dotyczące unikania oszustw
Metody kontaktu stosowane przez oszustów mogą początkowo nie budzić podejrzeń, ale ich treść powinna. ING Bank Śląski zaleca , aby nie spieszyć się z działaniem i zawsze weryfikować prośbę dziecka, dzwoniąc do niego . Bank zwraca również uwagę na inne obecnie powszechne oszustwa :
„Czy otrzymałeś wiadomość tekstową o treści: » Twój dostęp do bankowości wygaśnie dzisiaj «? Bądź ostrożny! Nie wysyłamy takich wiadomości” – czytamy w komunikacie ING.
Osoby sprzedające towary na stronach z ogłoszeniami drobnymi również powinny zachować czujność. Powinny być szczególnie ostrożne w przypadku wiadomości otrzymanych bezpośrednio po zamieszczeniu ogłoszenia. Prośba o pobranie płatności, przesyłkę kurierską lub potwierdzenie transakcji może być częścią oszustwa.
„ Ktoś próbował wykonać przelew z Twojego konta ” – takie wiadomości można usłyszeć przez telefon lub przeczytać w wiadomości SMS. To również powód, aby sprawdzić w aplikacji banku, czy przedstawiciel ING rzeczywiście do nas dzwoni.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News