Gdzie dwóch się bije, tam trzeci… Taki wniosek płynie z analizy najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Pozycji lidera nie zajmuje ani Lidl, ani Biedronka.
Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,21 zł i wyniosła 287,22 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Kaufland (6,26 proc.), największy spadek zaś w sklepach Selgros Cash & Carry (6,11 proc.).
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w lutym br. była wyższa o 42,90 zł niż w analogicznym okresie zeszłego roku (14,58 proc.). Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (21,39 proc.), Auchan (10,68 proc.) i Lidl (6,96 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o jedyne 0,62 proc. z 285,46 zł w lutym 2023 r. do 287,22 zł w lutym tego roku.
– Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 195,62 zł (więcej o 14,75 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,23 zł (mniej o 9,88 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lutym 2024 r. wyniosła 163,61 zł i jest ona o 24,63 zł niższa niż w styczniu br. – informuje ASM Sales Force Agency.
Najtańszy koszyk zakupowy w Auchan
Patrząc na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym br. była niższa o 11,28 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym tego roku droższy o 3,09 proc. niż przed rokiem.
– Przed nami jeden z najciekawszych w roku okresów w handlu. Zbliżająca się Wielkanoc to dla wielu klientów czas wzmożonych przygotowań i planowania większych zakupów spożywczych. Panująca od ponad roku drożyzna sprawiła, że kupujący będą poszukiwać produktów w najlepszych cenach. Dla sieci handlowych to czas, w którym jeszcze intensywniej skupią się na zawalczeniu o uwagę i portfele klientów. Spodziewamy się wysypu wielu promocji i akcji handlowych związanych właśnie ze zbliżającymi się świętami. Przed nami wiosna, a wraz z nią pojawi się wiele produktów sezonowych, głównie warzyw i owoców. Klienci będą więc mogli liczyć na coraz atrakcyjniejszą ofertę w ich ulubionych sklepach i dyskontach spożywczych – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Pozycję lidera najniższych cen wciąż utrzymuje sieć Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 217,88 zł. To wzrost o 4,75 zł (2,23 proc.) więcej niż w styczniu. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,61 zł (Biedronka) i 13,15 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym br. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 337,12 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 272,01 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 353,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy (287,22 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.