Spółka CPK unieważniła jeden z przetargów na audyt

Spółka CPK unieważniła przetarg na audyt harmonogramów projektu. Informację podano w środę wieczorem. Nie podano przyczyn unieważnienia. Wcześniej informowaliśmy o tym, że wyniki przetargu wzbudziły wątpliwości niektórych komentatorów ze względu na doświadczenie audytorów, które miało być niewystarczające. Zdjęcie

Jeden z przetargów na audyt ws. CPK został unieważniony /Tomasz Jastrzebowski/ /Reporter

Jeden z przetargów na audyt ws. CPK został unieważniony /Tomasz Jastrzebowski/ /Reporter Reklama

Spółka Centralny Port Komunikacyjny – zajmująca się projektem CPK – unieważniła jeden z ośmiu przetargów na audyt projektu. Jak wynika z komunikatu chodzi o audyt na weryfikację i ocenę harmonogramów spółki. Nie podano przyczyn unieważnienia przetargu. 

„W trosce o zapewnienie najwyższej jakości audytu obejmującego weryfikację i ocenę harmonogramów spółki Centralny Port Komunikacyjny dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie linii kolejowych tzw. „Y”) Zamawiający zdecydował o unieważnieniu postępowania przetargowego w tej sprawie bez podania przyczyny” – podano na stronie CPK.

Reklama

Kontrowersyjny przetarg unieważniony

Jak informowaliśmy kilka godzin przed informacją o unieważnieniu przetargu, jego rozstrzygnięcie wywołało falę krytyki. Wygrało go konsorcjum trzech firm – HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. „To firmy-krzaki” – komentował na platformie X Maciej Wilk, dyrektor operacyjny kanadyjskiej linii Flair Airlines, a w przeszłości dyrektor operacyjny PLL LOT, który ostatnimi czasy mocno angażuje się w mediach w obronę projektu CPK. 

Ekspert zaprezentował dane na temat przyszłych audytorów CPK, zarzucając im brak kompetencji i doświadczenia. Więcej o tej sprawie pisaliśmy tutaj. „Proszę Państwa: presja ma sens” – skomentował w mediach społecznościowych Wilk po decyzji o unieważnieniu postępowania przetargowego. 

Rozwiń

Pozostałe siedem z ośmiu ogłoszonych przetargów na razie pozostają bez rozstrzygnięcia.

Audyt w CPK. „Rzecz absolutnie zatrważająca”

Audyty dotyczące dotychczasowej działalności CPK są inicjatywą rządu Donalda Tuska. Centralny Port Komunikacyjny miał być flagowym projektem inwestycyjnym poprzedniego rządu, jednak nie tylko nie został dokończony, a wręcz prace w wielu kluczowych kwestiach są dopiero w początkowej fazie. 

Przed podjęciem decyzji o tym, jakie elementy projektu CPK zostaną zachowane i zrealizowane, a które być może trafią do kosza, miał być przeprowadzony gruntowny audyt inwestycji. Z ogłoszonych ośmiu postępowań rozstrzygnięto dopiero pierwsze. Chodziło o audyt harmonogramów poszczególnych części projektu. 

Maciej Wilk zarzucał wybranym audytorom, że nie mają doświadczenia w przeprowadzaniu audytu harmonogramów inwestycji kolejowych. Oceniał także, że to firmy bez odpowiedniej renomy. „Jest rzeczą absolutnie zatrważającą, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (…) nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie: 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży 3,19 mln zł kapitału własnego; 229 tys. zł zysku netto; i ok. 20 pracowników” – pisał na platformie X w wątku zatytułowanym wymownie „Państwo z dykty… strikes back” (ang. kontratakuje – red.). „Wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali” – dodał. 

Jak wynika z podanych do publicznej wiadomości informacji, oferta konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR otrzymała w unieważnionym przetargu zero punktów w kategorii „doświadczenie w kwestii analizowania harmonogramów inwestycji kolejowych”.

W stanowisku przekazanym Interii spółka CPK informowała przed decyzją o unieważnieniu przetargu: „Z formalnego punktu widzenia warunków przetargu, firmy spełniły wymagane kryteria. Warto podkreślić jednak, że spółka CPK nie podpisała jeszcze umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym podmiotem, którego oferta została oceniona najwyżej”. Dodano, że otrzymanie 0 punktów z doświadczenie w powyższej kategorii „nie oznacza, że dany wykonawca nie ma niezbędnego doświadczenia (gdyż to zostało zweryfikowane na podstawie warunków udziału w postępowaniu), a jedynie dodatkowego w obszarze szczegółowym”.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Czy budowa CPK to dobry pomysł? INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *