Mikołajki, potem Wigilia. Polacy chcą pieniędzy, dostają skarpetki

Mikołajki i Wigilia w tym roku mogą być uboższe w drogie i markowe prezenty. Polacy z powodu inflacji i wysokich cen zamierzają ograniczyć wydatki na świąteczne prezenty. Również dzieci mogą się nie doczekać od Mikołaja czy pod choinką zabawek od oryginalnych producentów. Zamiast tego będą musiały zadowolić się tańszymi odpowiednikami. Zdjęcie

26 proc. Polaków chciałoby dostać na święta pieniądze, a 21 proc. bony podarunkowe /Michal Fludra / NurPhoto / NurPhoto via AFP /

26 proc. Polaków chciałoby dostać na święta pieniądze, a 21 proc. bony podarunkowe /Michal Fludra / NurPhoto / NurPhoto via AFP / Reklama

75 proc. Polaków zamierza wręczyć swoim bliskim świąteczny upominek – wynika z badania raportu serwisu Amazon sporządzonego we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. W związku z wciąż wysoką inflacją (jak podał wstępnie GUS w listopadzie wyniosła ona 6,5 proc.) i wysokimi cenami, Polacy zamierzają ograniczyć wydatki na świąteczne prezenty, a na dzieci, zamiast oryginalnych zabawek, mogą czekać pod choinką tańsze zamienniki. 

Reklama

Mikołajki, Wigilia, Boże Narodzenie 2023. Jakie prezenty pod choinką w tym roku? Przede wszystkim tańsze

Średnio na świąteczne prezenty zamierzamy przeznaczyć 650 zł, ale 24 proc. konsumentów w swoich budżetach wygospodarowało od 251 zł do 500 zł, a 21 proc. ankietowanych od 501 zł do 1000 zł. Najmniej na prezenty zamierza wydać najmłodsze pokolenie – to tzw. pokolenie Z, w które inflacja uderzyła najmocniej, przez co to właśnie młodzi Polacy najbardziej obawiają się o swoją przyszłość ekonomiczną. Wyszukują promocji, nie chcą przeznaczać na świąteczne upominki fortuny i częściej decydują się na tańsze zamienniki.  

Inflacja ma niemały wpływ na wydatki, jakie planujemy przeznaczyć na prezenty i święta. 31 proc. badanych twierdzi, że będzie szukało promocji i okazji zakupowych, a 21 proc. zacznie wcześniej szukać prezentów, by móc je kupić w niższej cenie.

Raport Amazona

Polacy oczekują przede wszystkim prezentów praktycznych – taką opcję wybrało aż 84 proc. ankietowanych. Prezent powinien być funkcjonalny (59 proc.) oraz dobrej jakości (54 proc.). 26 proc. Polaków chciałoby dostać na święta pieniądze, a 21 proc. bony podarunkowe. Zamiast tego prawdopodobnie wielu z nas znowu pod choinką znajdzie skarpety – w zeszłym roku taki prezent otrzymało 20 proc. Polaków. Zamiast tego wolelibyśmy otrzymać kosmetyki, biżuterię, książki, a także inną odzież czy alkohol. 

A co z nietrafionymi prezentami? Takie dostaje połowa z nas. 58 proc. obdarowanych niechciane prezenty zachowuje ze względów sentymentalnych.

Mikołajki w tym roku skromniejsze. Zamiast oryginalnych zabawek, tańsze zamienniki

Oszczędzanie na prezentach w tym roku uderzy również w najmłodszych – zarówno, jeśli chodzi o prezenty wręczane na mikołajki, jak i te, które dzieci znajdą pod choinką. W pakunkach, zamiast oryginalnych zabawek renomowanych producentów, najmłodsi będą musieli się zadowolić tańszymi zamiennikami.

Jak wynika z badania grupy reklamowej dentsu Polska, 44 proc. ankietowanych zamierza w tym roku kupić mniej zabawek niż w ubiegłych latach. 26 proc. badanych zdecyduje się na zakup tańszych wariantów zabawek. Rodzice, którzy twierdzą, że zmniejszą liczbę zakupionych zabawek z powodu trudnej sytuacji finansowej, stanowią największą grupę w kategorii dochodów od 2001 do 3000 zł miesięcznie netto – aż 54 proc. Wśród osób o dochodach przekraczających 7000 zł netto miesięcznie, odsetek tych, którzy już ograniczyli zakupy zabawek, wynosi 19 proc. 

Niewykluczone jednak, że w grudniu pod presją świątecznej atmosfery, rodzice zmienią zdanie i chęć do kupowania zabawek wzrośnie. Jak zaznacza Agata Szymańska z dentsu Polska, pomimo wystąpienia inflacji „sektor zabawek zakończył 2022 rok na podwójnym plusie, rosnąc zarówno wartościowo, jak i ilościowo”. Duże w tym zasługi miał właśnie tzw. grudniowy supersezon, który w kategorii zabawek generuje nawet 30 proc. rocznej sprzedaży. – Trudno sobie wyobrazić, aby 2023 rok był pod tym względem diametralnie różny. Rodzice nie zrezygnują z zakupu prezentów dla swoich pociech, jednak ich decyzje zakupowe staną się bardziej przemyślane – ocenia Szymańska.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. ”Szczerze o pieniądzach”: Edukacji nigdy dość Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *