Porównanie cen w sieciach handlowych – gdzie zakupy są najtańsze?

Kobieta robiąca zakupy Ceny w sklepach znów rosną. Najnowsze analizy pokazują, że najbardziej budżetowe opcje zakupowe nadal oferuje Auchan, natomiast Netto plasuje się na szczycie listy sklepów z najwyższymi wydatkami.

Dane z raportu ASM SFA Shopping Basket Report wskazują, że w lipcu 2025 roku nastąpiły podwyżki cen w dziewięciu z 13 badanych sieci handlowych. Tylko cztery sieci odnotowały niższe ceny, a zaledwie dwie oferowały koszyki poniżej 300 zł.

Średnia wartość koszyka zakupowego w lipcu wyniosła 319,58 zł, co oznacza wzrost o 3,15 zł w porównaniu z czerwcem i 0,99% wzrost. Największy wzrost cen, wynoszący 6,04%, odnotował Auchan, a największy spadek – 4,38% – POLOmarket. Pomimo wzrostu, Auchan utrzymał pozycję lidera z ceną koszyka na poziomie 283,59 zł – o 16,36 zł niższą niż w Makro Cash & Carry i o 22,18 zł niższą niż w Kauflandzie. Na drugim biegunie, koszyk Netto osiągnął cenę 354,43 zł.

Trendy cen detalicznych

Porównując skrajne warianty, najtańszy koszyk z minimalnymi cenami produktów wyniósł 236,39 zł, a najdroższa wersja 375,37 zł. Różnica w cenie 138,98 zł zmniejszyła się o 10,28 zł w porównaniu z czerwcem.

Wyniki wskazują, że sieci hybrydowe są najbardziej opłacalnym wyborem (średnio 310,26 zł), co stanowi wyraźny kontrast z platformami spożywczymi online, gdzie średnia cena wynosi 378,18 zł. Tradycyjne punkty Cash & Carry utrzymały przewagę konkurencyjną, osiągając cenę 305,24 zł za koszyk.

ASM SFA oceniło 40 popularnych produktów FMCG, obejmujących nabiał, mięso, produkty rolne i środki czystości. Ceny szamponów wzrosły w lipcu o 8,09%, a herbaty o 5,35%, podczas gdy pomidory stały się o 13,44% tańsze.

Dostępność zapasów

Selgros Cash & Carry i Intermarché przodują pod względem dostępności produktów (94%), a następnie Carrefour (91%) i Kaufland (88%). Dino plasuje się znacznie niżej z dostępnością na poziomie 68%.

Mimo że GUS podał, że inflacja w lipcu wyniosła 3,1% w skali roku i 0,3% w skali miesiąca, konsumenci nadal zmagają się z rosnącymi kosztami detalicznymi. Analitycy wskazują na koszty pracy, taryfy energetyczne, opłaty transportowe i wahania na rynku rolnym jako główne czynniki napędzające te wzrosty, według ekspertów ASM SFA.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *