CPK ogłosiło, że zakończy bieżący rok ogłaszając przetargi o wartości 30 mld zł. Obejmuje to budowę nowego terminala i rozwój dróg otaczających proponowane lotnisko.
/ Foster + Partners / materiały prasowe
Spółka CPK zamierza ogłosić przetargi o łącznej wartości 30 mld zł w tym roku, w tym 12 mld zł związanych z dwoma podpisanymi umowami ramowymi dotyczącymi budowy nowego terminala i dróg otaczających lotnisko, poinformowała spółka w sobotę. Zapewniła, że polskie firmy odegrają znaczącą rolę w każdym projekcie.
W tym roku – jak podaje CPK – rozpoczną się procesy realizacji dwóch dużych umów ramowych, które zostały już sfinalizowane, o łącznej wartości 12 mld zł. Pierwsza umowa dotyczy robót ziemnych, budowy fundamentów terminala i budowy tunelu kolejowego, a jej szacowana wartość przetargu przekracza 10 mld zł. O kontrakty te mogą ubiegać się Mostostal, Mirbud, Polaqua i Budimex .
Reklama
„Podmioty z polskim kapitałem będą również uczestniczyć w przetargach na projektowanie i budowę dróg wokół lotniska” – podkreślono w komunikacie prasowym. Planowana jest budowa lub remont ponad 90 km tras, w tym węzeł „Baranów” na autostradzie A2 . „W ograniczonym gronie wykonawców tej umowy ramowej znajdują się m.in. Kobylarnia, Polbud-Pomorze i Trakcja” – podała spółka CPK.
Łącznie, jak zapowiada spółka, w tym roku mają zostać ogłoszone przetargi o wartości 30 mld zł.
Trwa budowa lotniska, które ma obsłużyć 34 miliony pasażerów rocznie
Oczekuje się, że Program CPK obejmie utworzenie centralnego lotniska położonego między Warszawą a Łodzią, wraz z siecią kolei dużych prędkości . Nowe lotnisko ma początkowo obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie i jest zaprojektowane tak, aby można je było dostosować do przyszłej rozbudowy, dostosowując do popytu rynkowego i prognoz rozwoju.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem budowa lotniska CPK w gminach Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. Do 2031 r. lotnisko ma otrzymać niezbędne certyfikaty, a jego uruchomienie planowane jest na 2032 r., co pokrywa się z uruchomieniem pierwszego odcinka sieci kolei dużych prędkości w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Przewidywany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
***
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczere o pieniądzach