W kwietniu brazylijskie firmy zainicjowały niekonwencjonalny test w Singapurze. Giganci energetyczni i górniczy dostarczyli gigantycznemu statkowi kombinację standardowego oleju opałowego i biodiesla pochodzącego z przetworzonego oleju spożywczego. Ta inicjatywa jest częścią szerszego wysiłku na rzecz ograniczenia emisji CO2 z transportu morskiego i służy jako środek przejściowy, podczas gdy globalna infrastruktura jest rozwijana dla wodoru.
/ Wojciech Strozyk/REPORTER / East News
Transport morski nadal jest jednym z największych czynników emisji CO2 w światowej gospodarce. W Unii Europejskiej odpowiada on tylko za 3-4 procent emisji, ale w innych częściach świata stanowi znacznie większe wyzwanie. W Singapurze, w ramach eksperymentu, po raz pierwszy w celach komercyjnych zastąpiono paliwa kopalne zużytym olejem kuchennym .
Statek zasilany olejem frytkowym
W związku z tym 22 kwietnia br. w Singapurze miał miejsce niezwykły eksperyment . Jak donosi focus.pl, masowiec Luise Oldendorff, należący do Oldendorff Carriers, był zasilany paliwem VLS B24, które zawierało tradycyjny olej napędowy (76%) i biodiesel pochodzący ze zużytego oleju spożywczego (24%).
Reklama
Paliwo zostało wytworzone w obiektach brazylijskiego przedsiębiorstwa naftowo-gazowego Petrobras, wykorzystującego swoją rafinerię. Cała operacja została certyfikowana, zapewniając zrównoważony rozwój i pełną identyfikowalność użytych materiałów.
„ Promujemy coraz bardziej zrównoważone paliwa i realizujemy nasze zobowiązanie do dekarbonizacji naszej działalności (…), aby dostarczać na rynek więcej przyjaznych dla środowiska produktów” — stwierdziła Magda Chambriard, dyrektor generalna Petrobras.
Postęp w dziedzinie paliwa olejowego i wodoru
Brazylijscy giganci Petrobras i Vale (z sektora górniczego) wzięli udział w teście. Według focus.pl, te korporacje wzmacniają swoją współpracę i wspólnie pracują nad zminimalizowaniem swojego śladu węglowego.
Eksperyment z brazylijskim masowcem jest częścią szerszej inicjatywy dekarbonizacji w Vale. Gustavo Pimenta, CEO firmy, podkreślił, że organizacja aktywnie poszukuje rozwiązań wielopaliwowych zarówno dla nowych, jak i istniejących statków , a on sam jest osobiście oddany obniżaniu emisji w transporcie morskim.
Jest to również pierwsza na świecie próba komercyjnego zastosowania biopaliwa z przetworzonego oleju spożywczego . Czy olej do frytek może stanowić rozwiązanie problemu zmiany klimatu? Obecnie wiadomo, że nie wyeliminuje on całkowicie zależności od paliw kopalnych, ale może mieć kluczowe znaczenie w fazie przejściowej , gdy technologie wodorowe i elektryczne w transporcie morskim nie są jeszcze powszechnie dostępne. Często występują luki w infrastrukturze lub technologie te dopiero rozpoczynają fazę testowania.
Petrobras jest największym producentem ropy naftowej w Ameryce Południowej. Korporacja planuje zainwestować ponad 16 milionów dolarów w transformację energetyczną w latach 2025–2029. Vale z kolei zamierza zainwestować około 12,3 miliarda dolarów w latach 2025–2030, aby zwiększyć produkcję rudy żelaza i miedzi, niezbędnych do transformacji energetycznej i obniżenia emisji dwutlenku węgla.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News