Duże korporacje zaczęły eliminować lub modyfikować informacje o zmianach klimatu na swoich stronach internetowych, odzwierciedlając podobne działania amerykańskich agencji rządowych w odpowiedzi na politykę prezydenta Donalda Trumpa, jak donosi Financial Times. Wśród tych, które wprowadzają te zmiany, są Walmart, Coca-Cola, Meta i Kraft Heinz.
/ Julia Nikhinson / East News
Na przykład sieć supermarketów Walmart, która jest największym sprzedawcą detalicznym na świecie, wcześniej oświadczyła na swojej stronie internetowej: „ Zmiany klimatyczne są jednym z największych wyzwań naszych czasów. Jeśli nie podejmiemy teraz bardziej zdecydowanych działań, szkody będą się pogłębiać, a konsekwencje będą katastrofalne dla tego i przyszłych pokoleń”.
Dane i obowiązki znikają
W grudniu część tych informacji została usunięta, a inne zostały skrócone i przepisane. Obecne oświadczenie brzmi: Walmart koncentruje się na redukcji emisji w swoich operacjach i angażuje dostawców w ograniczanie emisji w swoich łańcuchach dostaw. „Wzmacniamy odporność naszej firmy i wykorzystujemy nasz głos, aby wzywać do podjęcia zbiorowych działań” – czytamy na stronie internetowej korporacji.
Reklama
Inny ważny gracz, Kraft Heinz, jeden z największych producentów żywności na świecie, odnowił swoją stronę internetową „Net Zero and Science Based Targets” w styczniu, eliminując zobowiązanie do obniżenia emisji o 50 procent do 2030 r. Zamiast tego firma wskazała, że „napotkała wewnętrzne i zewnętrzne wyzwania w osiąganiu swoich celów zerowej emisji netto”, wspominając, że dokonuje ich ponownej oceny.
W ogłoszeniu Kraft Heinz wyjaśnił, że strona internetowa została zmieniona po przeglądzie najnowszego raportu środowiskowego, społecznego i dotyczącego zarządzania. Producent żywności potwierdził swoje pełne zaangażowanie w „ambicję zerowej emisji netto”.
Linie lotnicze i producenci samochodów
Informacje dotyczące polityki ochrony środowiska zostały również usunięte ze strony internetowej American Airlines, największej linii lotniczej na świecie. W listopadzie, przed wyborami, usunęła odniesienia do pilności i tempa przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Ponadto gigant technologiczny Meta usunął sekcje dotyczące „prowadzenia walki ze zmianą klimatu” i „podejmowania odważnych działań w sprawie zmiany klimatu”. Firma nadal twierdzi, że współpracuje z partnerami w celu rozwiązania problemu zmiany klimatu.
Ford podobnie złagodził swoje ekologiczne przesłanie. Krótko po objęciu urzędu przez Donalda Trumpa firma usunęła odniesienie do „celowych działań na rzecz klimatu” ze swojej brytyjskiej witryny poświęconej zrównoważonemu rozwojowi, jak donosi Financial Times. Brytyjski dziennik zwrócił się do producenta samochodów o wyjaśnienie, ale ten odmówił komentarza. Coca-Cola również złagodziła swoje przesłanie dotyczące gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju na swojej stronie internetowej.
Podstawą działań tych korporacyjnych gigantów jest rosnący opór Republikanów wobec inicjatyw proekologicznych. Podczas swojej poprzedniej kadencji Donald Trump nazwał zmiany klimatu oszustwem. Od czasu powrotu do urzędu rozpoczął znaczący atak na politykę ochrony środowiska. Na polecenie prezydenta badania nad zmianami klimatu zostały zakazane, a finansowanie trwających badań zostało wycofane. Różne szczeble rządu zaczęły wymazywać lub rozcieńczać odniesienia do zmian klimatu na stronach internetowych rządu USA.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Wydarzenia 24