Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) ostrzega przed oszukańczymi e-mailami. ZUS nie żąda od swoich klientów tak szczegółowych informacji, ani nie prosi o dane uwierzytelniające PUE ZUS. Oszuści ponownie stosują proste taktyki, aby uzyskać poufne dane.
/ ARKADIUSZ ZIOLEK/East News / East News
Nieprawidłowe próby logowania do PUE ZUS lub prośby o podanie poufnych informacji – ZUS nie wysyła tego typu komunikatów i ostrzega klientów przed oszustami wykorzystującymi jego nazwę do wyłudzania danych i środków.
Podszywanie się pod ZUS przez oszustów
Oszuści wysyłają e-maile z adresu „kontakt@dentalstudio.krakow.pl” z tematem: „zus-pl”. W wiadomości proszą odbiorców o aktualizację danych z powodu problemu z przetwarzaniem płatności.
Reklama
„Kliknięcie na podany link kieruje użytkowników na stronę logowania ezus, gdzie adres internetowy to probebdigital.com.ng. Po zalogowaniu pojawia się monit z prośbą o podanie informacji o karcie kredytowej ” — czytamy w czwartkowym oświadczeniu ZUS.
Wiadomości te są oszukańcze, a ZUS podkreśla, jak ważne jest, aby pod żadnym pozorem nie odpowiadać na takie wiadomości e-mail i powstrzymać się od otwierania załączników od tych oszustów. Tego typu komunikacja jest często zaprojektowana w celu zainfekowania komputera lub uzyskania dostępu do poufnych informacji przechowywanych w nim.
Kiedy ZUS komunikuje się z klientami za pośrednictwem poczty elektronicznej?
ZUS kontaktuje się z klientami drogą elektroniczną tylko wtedy, gdy mają konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) i wybrali tę formę komunikacji. W takich przypadkach wiadomość e-mail zawsze będzie zawierać imię i nazwisko konkretnego przedstawiciela ZUS.
Jeżeli klient ZUS ma jakiekolwiek wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, Zakład zachęca do skontaktowania się z najbliższą placówką ZUS lub skontaktowania się z Centrum Obsługi Telefonicznej.
Oszuści wykorzystują również SMS-y
To nie pierwszy przypadek, gdy przestępcy wykorzystują ZUS do swoich oszustw. W zeszłym roku ZUS ostrzegał opinię publiczną o wiadomościach tekstowych nakłaniających osoby do ubiegania się o niepobrane świadczenia z ZUS.
W dalszej części wiadomości oszust skierował klienta ZUS do linku w celu ekstrakcji danych. ZUS nigdy nie wysyła takich komunikatów i zaleca szczególną ostrożność przy odbieraniu wiadomości z ZUS przez niezabezpieczone kanały, zwłaszcza jeśli zawierają linki.
Odtwarzacz wideo wymaga obsługi JavaScript w Twojej przeglądarce. Polsat News