Jak to robią i jak powstają innowacje?

Innowacje są kluczowym elementem współczesnej strategii rozwoju przedsiębiorstw. Charakteryzują się innowacyjnymi produktami, usługami, technologiami lub modelami biznesowymi i są niezbędne do zwiększenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw i zaspokojenia zmieniających się wymagań rynku. Przyjrzyjmy się, jak Polska i jej przedsiębiorstwa wypadają pod względem innowacyjności w kontekście Europy i globalnego krajobrazu.

Jak to robią i jak powstają innowacje?

/ Zdjęcie: Konstantin Yuganov, źródło: Adobe Stock

Innowacja – generowanie wartości

Wdrażając innowacje, liderzy biznesu nie tylko wpływają na trendy rynkowe, ale także na dynamikę społeczną. Ustanawiają przewagi konkurencyjne, które zwiększają odporność biznesu na globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatu i konflikty geopolityczne. Dzięki innowacyjnym strategiom firmy mogą usprawnić koszty, penetrować nowe rynki i kształtować przyszłość swoich sektorów. Dostępność różnych form wsparcia finansowego i doradczego ułatwia realizację tych inicjatyw. Ponadto zrozumienie procesu tworzenia innowacji umożliwia firmom dostosowanie się do wymagań rynku i wykorzystanie innowacyjnych możliwości w celu zwiększenia konkurencyjności i efektywności operacyjnej.

Obszary innowacji

Innowacje w przedsiębiorstwie można podzielić na dwa podstawowe typy:

  • Innowacje produktowe – obejmujące nowe lub udoskonalone produkty lub usługi, które znacząco różnią się od tych wcześniej dostępnych i już wprowadzonych na rynek.
  • Innowacje procesów biznesowych – dotyczą nowych lub ulepszonych procesów w różnych funkcjach przedsiębiorstwa, od produkcji, dystrybucji i logistyki po organizację, marketing, sprzedaż, usługi posprzedażowe, administrację i zarządzanie.

Biorąc pod uwagę podane definicje, można stwierdzić, że nawet najmniejsza organizacja ma zdolność do wprowadzania zmian w różnych aspektach swojej działalności. Dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wskazują, że aż 91,7% firm angażujących się w innowacje doświadcza w rezultacie znacznych korzyści ekonomicznych*.

Jak Polska wypada na tle innych krajów?

Wykorzystując swój ogromny potencjał i poparcie publiczne, Polska (jak twierdzi rząd) ma zamiar stać się jednym z dziesięciu wiodących innowatorów UE w ciągu najbliższej dekady. W Global Innovation Ranking 2024 Polska zajmuje 40. miejsce na świecie (na 133 kraje) i 25. w Europie (na 39 krajów), co klasyfikuje ją jako „wschodzącego innowatora”. Pomimo że nasz wskaźnik innowacyjności nie osiągnął 70% średniej UE, zwiększając inwestycje w badania i rozwój (B+R) — które osiągnęły 53,1 mld zł w 2023 r. (1,56% PKB) i odnotowały wzrost o 18,8% w porównaniu z 2020 r.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *