To duet Donald Trump i Elon Musk w dużym stopniu wyznaczy kierunki, w jakich w 2025 r. będzie rozwijał się świat technologii – twierdzą eksperci
Michał Duszczyk
Komputery kwantowe – obok AI i robotyki – staną się motorami napędowymi technologicznej rewolucji, która nadciąga
Robotyka da AI nowe możliwości
Piotr Kawecki, prezes ITBoom
W 2025 r. będziemy świadkami kolejnej fali wzrostu zainteresowania sztuczną inteligencją. Widać to po konferencjach, produktach, rozwiązaniach i kierunkach, w jakich branża IT podążała w 2024 r. AI wchodzi do naszych domów: począwszy od rozwiązań sterujących oświetleniem, ciepłem, telewizją czy zdrowym trybem życia. Inteligentne rozwiązania zagościły na dobre w smartfonach, a wszyscy wielcy gracze zapowiedzieli kolejne inwestycje w ich rozwój. Przykładem udoskonaleń w codziennej pracy biurowej jest Microsoft Copilot, który wspiera pracę, w tym z pakietem Office 365. A to tylko preludium do prawdziwych zmian w technologii i jej szerszego zastosowania. AI – poprzez robotykę i automatykę – zyska nowe możliwości. Tesla wdraża strategię, w ramach której kluczowym projektem będzie Cybercub – sieć elektrycznych, zeroemisyjnych i w pełni autonomicznych pojazdów. Do realizacji tego celu potrzeba odpowiedniej legislacji, o którą twórca Tesli walczył, otwarcie wspierając kampanię Donalda Trumpa. Na ulicach San Francisco jeżdżą już autonomiczne taksówki od Tesli. Te rozwiązania to już standard w Chinach, a Japonia zintensyfikowała testy. Elon Musk prze do przodu i przy okazji zmiany władzy u sterów w USA zamierza na ogromną skalę lobbować za większą automatyzacją w amerykańskich urzędach. Przed AI wielkie wyzwania: w obszarze legislacji i dostosowania do norm etycznych. Chodzi o to, aby sztuczna inteligencja mogła rozwijać się w ramach w pełni bezpiecznych dla człowieka.
Czas komercyjnych wdrożeń ChatGPT
Krzysztof Wróbel, członek AI Chamber, prezes Virbe.ai
W ostatnich miesiącach rynek został zalany nowymi rozwiązaniami opartymi na generatywnej sztucznej inteligencji – od chatbotów po specjalistyczne modele zdolne tworzyć teksty, obrazy czy muzykę. Niestety, wiele firm wciąż nie jest gotowych na wdrażanie tak zaawansowanych narzędzi, a popularne produkty, jak np. ChatGPT, służą głównie konsumentom i nie są jeszcze przystosowane do komercyjnego wdrożenia w biznesie. Małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują rozwiązań modularnych, dostosowanych do wewnętrznych procesów, baz wiedzy i serwisów. Wyzwanie polega na tym, aby dostarczyć interfejs podobny do ChatGPT, ale jednocześnie wyposażyć go w wiedzę ekspercką o usługach i produktach danej firmy, po to, aby wpływać na to, jak przebiegają scenariusze rozmowy z klientem, a to wszystko przy jednoczesnym wypełnieniu wymogów prawnych jak RODO, AI Act, oraz braku tzw. halucynacji w rozmowie. Mimo wyzwań, pokusa wdrożenia tego typu rozwiązań jest ogromna – dla wielu podmiotów interaktywne wirtualne doradztwo 24 godziny na dobę, przełoży się na znaczne podniesienie jakości obsługi oraz konkurencyjności na dynamicznie zmieniającym się rynku. W szczególności w 2025 r. będziemy obserwować coraz więcej zastosowań LLM (duże modele językowe – red.) w tradycyjnych branżach, np. w handlu detalicznym, bankowości czy automotive, a nie tylko w pisaniu postów.
Era komputerów kwantowych
Mariusz Jurak, wiceprezes Sygnity SA
AI z impetem wkroczyła do świata biznesu. W przyszłym roku będziemy mogli obserwować wzrost liczby projektów z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji, zarówno w sektorze finansowym, jak też w mediach i przemyśle. Sektor zbrojeniowy też stoi przed wyzwaniem wykorzystania tej technologii. AI jest w stanie zwiększyć efektywność firm, a to ogromne korzyści dla gospodarki. Podobnie jak komputery kwantowe – szacuje się, iż w perspektywie 10 lat staną się powszechnie dostępne dla biznesu, co wpłynie na dynamiczny rozwój w każdej dziedzinie. Technologie kwantowe usprawnią sektor energetyki w zakresie wytwarzania, jak i dystrybucji, wpłyną na jakość i dostępność danych cyfrowych gromadzonych dzisiaj w rozproszonej sieci serwerów. Dynamiczny rozwój rynku usług w chmurze, a także ogólny rozwój technologii sprawiły, że w ostatnich latach mieliśmy możliwość obserwowania dynamicznych zmian związanych z bezpieczeństwem i sposobem zarządzania danymi. Rozwój technologii „cloud” zapewni jeszcze większą łatwość wdrożenia i wykorzystania, a także wpłynie na lepszą skalowalność usług przy zachowaniu wysokiego poziomu ich dostępności i bezpieczeństwa. Technologia chmurowa z AI oraz komputerami kwantowymi stanowić będą impuls do rozwoju nowych usług oraz modeli biznesowych w wielu firmach. Staną się one motorem dla gospodarki.
Wearables nadzieją dla pacjentów
Grzegorz Kurzyp, współtwórca Medico
(wirtualny asystent lekarza)
W 2025 r. tzw. sektor medtech, dzięki coraz szerszemu wykorzystywaniu AI, medycynie spersonalizowanej i technologiom zdalnej opieki zdrowotnej, będzie się dynamicznie rozwijał. Sztuczna inteligencja nabierze na znaczeniu w diagnozowaniu i przewidywaniu przebiegu chorób, zwłaszcza przewlekłych. Algorytmy uczenia maszynowego, dziś efektywnie stosowane w radiologii i dermatologii, będą odgrywały coraz większą rolę i zdobędą coraz szersze zastosowanie w neurologii, onkologii czy kardiologii, poprawiając skuteczność leczenia. Modele językowe oraz architektura RAG będą kluczowe w analizie danych medycznych, diagnostyce i edukacji. Umożliwią szybkie przeszukiwanie baz danych i generowanie precyzyjnych odpowiedzi opartych na dowodach naukowych, realnie wspierając lekarzy i specjalistów niemalże w czasie rzeczywistym, w stawianej diagnozie czy doborze odpowiedniej terapii. Integracja LLM/RAG z systemami elektronicznej dokumentacji medycznej pozwoli na analizę historii pacjenta, identyfikację ryzyk zdrowotnych, optymalizację terapii i prewencji.
Tzw. wearables, jak glukometry czy EKG, wspierane telemedycyną, umożliwią monitorowanie zdrowia w czasie rzeczywistym, poprawiając funkcjonowanie pacjentów z chorobami przewlekłymi. Na znaczeniu będą tracić tradycyjne systemy i narzędzia do diagnostyki obrazowej, nieintegrujące się systemy ze zbiorami danych i niewykorzystujące AI.
W marketingu agent wyeliminuje ludzi
Anna Gruszka, Chief Growth Officer, adQuery
Sztuczna inteligencja staje się kluczowym narzędziem w arsenale digital marketingu, otwierając nowe możliwości personalizacji, analizy danych i optymalizacji kampanii reklamowych. Dzięki AI przedsiębiorstwa mogą nie tylko zwiększać efektywność swoich działań, ale też minimalizować ich wpływ na środowisko. A to ma szczególne znaczenie w dobie globalnych wyzwań związanych z ESG. Perspektywa roku 2025 pokazuje, że kluczową rolę zaczną odgrywać agenci AI, czyli autonomiczne systemy zdolne do podejmowania decyzji marketingowych bez udziału człowieka – będą zarządzać kampaniami end-to-end: od analizy danych, przez tworzenie kreacji, aż po optymalizację wydatków w czasie rzeczywistym. Wyobraźmy sobie agenta AI, który na bieżąco monitoruje trendy rynkowe i dostosowuje kampanie w kilka sekund, aby osiągnąć maksymalne zaangażowanie użytkowników. W 2025 r. takie systemy mogą stać się standardem, przenosząc personalizację i efektywność na zupełnie nowy poziom. AI w marketingu nie tylko wspiera codzienne działania, ale też inspiruje do tworzenia innowacyjnych strategii uwzględniających oszczędność czasu na analizę. W świecie, gdzie dane i precyzja liczą się bardziej niż kiedykolwiek, firmy inwestujące w AI nie tylko wyprzedzają konkurencję, ale też odpowiadają na potrzeby zrównoważonego rozwoju.
Cyfryzacja państwa przyspieszy
Arkadiusz Szwak, prezes Spice Solutions
Obserwując światowe trendy i obecną kondycję polskiej gospodarki, widzimy w roku 2025 ogromny potencjał szeroko pojętej digitalizacji procesów.
Przyjęty przez rząd projekt Strategii Cyfryzacji Państwa w perspektywie do 2035 r. jasno wskazuje trend, który – nie tylko w Polsce – może być wyłącznie rosnący.
Przełożony na luty 2026 r. termin wdrożenia Krajowego Systemu Elektronicznych Faktur (KSeF), czyli rządowego oprogramowania, które zastąpi papierowe faktury, mimo wszystko będzie odczuwalny już w przyszłym roku. Firmy w 2025 r. będą musiały się przygotować do tego obowiązku. Tym bardziej że wcześniej podobnie się stało we Włoszech, w tym roku w Malezji, a w przyszłym do takich zmian dojdzie w Singapurze. Zgodnie z projektem VIDA do 2029 r. stanie się tak w każdym kraju UE. To trend światowy, naturalny proces ewolucji w zarządzaniu finansami państw oraz w biznesie. W tej sytuacji dość wyjątkowo rządy wyprzedzają biznes w działaniach rozwojowych. Dla nas nie jest to zaskoczeniem, w Polsce w ostatnich czterech latach zdigitalizowano komunikację firm z urzędami skarbowymi. Kilka lat temu papierowe deklaracje VAT-7 zastąpiono przesyłanymi drogą elektroniczną plikami JPK czy Krajowym Rejestrem Sądowym, w którym sprawozdania finansowe – zamiast podpisanych własnoręcznymi podpisami papierowych raportów – dziś składane są elektronicznie, w pliku .xml poświadczonym podpisami kwalifikowanymi.
Elon Musk nada światu rytm
Aleksander Szalecki, inwestor technologiczny, partner zarządzający w Stratego
Trendy 2025 r. będą napędzane przez globalny „power couple” – Donalda Trumpa, który jako nowy prezydent będzie dążył do globalnej dominacji USA, oraz Elona Muska, założyciela SpaceX. Nie wszedł on do polityki dla pieniędzy, tylko po to, aby zmienić świat. Można spodziewać się bezprecedensowych inwestycji w sektor kosmiczny, włącznie z planem kolonizacji Marsa i Księżyca przez setki Starshipów. Te działania wprowadzą przemysł kosmiczny na nowy poziom i rozpoczną globalny wyścig technologiczny w tym obszarze. W sektorze kryptowalut prawdopodobnie bitcoin i ethereum staną się normalnymi instrumentami płatniczymi. W szczególności bitcoin ze swoją ograniczoną podażą jest atrakcyjny. W Polsce kryptowaluty dalej są na cenzurowanym, ale największe światowe instytucje finansowe oferują już od blisko roku ETF-y związane z BIT i Eth. W 2025 r. hype na AI pewnie się zmniejszy, ale rewolucji, która niesie ze sobą AI, nic nie zatrzyma. Europa zostaje znowu z tyłu, więc warto koncentrować się na spółkach amerykańskich, które albo zyskują dzięki wdrożeniom AI, albo dostarczają rozwiązania na rzecz tej technologii. W 2025 r. zyskiwać będą spółki sektora obronnego i te, które umieją przekuć zastosowania cywilne na wojskowe, co przełoży się na cenę produktu końcowego – tak jak New Space uczynił satelity tańszymi dzięki masowym komponentom. Być może nastąpi wreszcie przełom w energii. Światło dzienne zobaczyć mogą zaawansowane projekty w zakresie fuzji oraz start-upy z branży SMR-ów. Szczególnie okiełznanie fuzji, która od zawsze stanowi energetyczny Święty Graal, brzmi ciekawie. Nie bez kozery w takie projekty inwestują np. Vinod Koshla czy Bill Gates.
Czeka nas hakerski armagedon
Chester Wisniewski, dyrektor ds. technologii w firmie Sophos
W 2025 r. zespoły ds. bezpieczeństwa IT powinny przygotować się na rosnącą pomysłowość przestępców, którzy wykorzystują zaawansowane technologie oraz taktyki odwracające uwagę od celów ataku. Kluczowe będzie wdrożenie wielowarstwowego, elastycznego podejścia do bezpieczeństwa, aby skutecznie chronić firmowe sieci przed coraz bardziej złożonymi atakami. Warto skorzystać z doświadczeń z 2024 r., aby lepiej przygotować się na możliwe scenariusze. Obszar cyberbezpieczeństwa w 2025 r. kształtować będzie kilka trendów. W miarę jak firmy coraz lepiej chronią urządzenia końcowe za pomocą narzędzi do wykrywania zagrożeń i reagowania na nie oraz powszechnie wdrażają uwierzytelnianie wieloskładnikowe, atakujący częściej zwracają uwagę na zasoby chmurowe. Przechowywane w nich dane są często niewystarczająco zabezpieczone, a celem stają się już nie tylko hasła, ale też tokeny uwierzytelniające i pliki cookie z przeglądarek. Dzięki AI nawet osoby o niewielkich umiejętnościach są w stanie stworzyć np. treści phishingowe czy kod ransomware. Chociaż takie ataki cechują się raczej niską skutecznością, ich liczebność i częstotliwość utrudniają pracę osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo IT, a tym samym otwierają furtkę dla bardziej zaawansowanych cyberprzestępców. Oszuści coraz częściej sięgają też po tzw. ataki pozorujące, aby odwrócić uwagę ofiary od prawdziwego celu. Mniejsze operacje cyberprzestępców, głównie o charakterze dywersyjnym, pochłaniają czas i zasoby zespołów reagowania, osłabiając skuteczność całego systemu zabezpieczeń. W ten sposób układ sił przesuwa się na korzyść przestępców.
E-commerce sięgnie po AR/VR
Kazik Surała, Head of Data & Analytics w Insightland
W 2025 r. technologia AI szybko zmieniać będzie sposób pracy, prowadzenia biznesu, szukania informacji i podejmowania decyzji. Pracownicy biurowi będą musieli szybciej pracować i reagować na zmiany, opierając się na danych, dokumentach i rekomendacjach przygotowanych przez generatywne AI. Na nowy poziom wyniesiona zostanie personalizacja, tak istotna m.in. w e-commerce. Dzięki AI integracja analityki i stron internetowych pozwoli na analizy w czasie rzeczywistym – dostarczą klientom trafnych rekomendacji i zaproponują dynamicznie dostosowane do ich oczekiwań i możliwości ceny. Rozwiązania z technologiami AR/VR pozwolą wirtualnie przymierzyć ubrania lub podejrzeć w 3D, jak kupowane meble będą wyglądały w naszym domu.
AI sprowadzi też rewolucję w obronności – wspomoże przewidywanie zagrożeń i wpłynie pozytywnie na ochronę infrastruktury krytycznej, przyspieszy rozwój autonomicznych technologii z zakresu obronności, w szczególności dronów. Można się również spodziewać przenikania tych technologii do sektorów cywilnych związanych z ochroną obiektów, monitorowaniem zagrożeń chemicznych, pożarowych czy smogu.
AI w 2025 r. zmieni nie tylko inne technologie, ale także sposób, w jaki pracujemy, automatyzując większą część procesów związanych z obróbką danych czy przygotowaniem dokumentów, a położy większy nacisk na kreatywność, strategiczne myślenie oraz interpretację wyników dostarczanych przez algorytmy.
Superkomputery przyspieszą postęp
Przemysław Woźniak, członek zarządu The Heart
Rok 2025 upłynie pod znakiem rywalizacji w obszarze AI. Wzrost będzie widoczny w segmencie spółek, których model biznesowy opiera się na wykorzystaniu technologii z tego obszaru lub dostarczaniu rozwiązań wspierających rozwój sztucznej inteligencji. Istotny potencjał do konsolidacji oraz ekspansji międzynarodowej, postępująca digitalizacja, rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz chmury obliczeniowej wpłyną na ożywienie transakcyjne w sektorze technologicznym. USA zamierzają utrzymać prymat w obszarze sztucznej inteligencji, co znalazło odzwierciedlenie w rekordowych wycenach i rundach finansowania amerykańskich start-upów: OpenAI, Anthropic czy xAI. Trend ten podtrzymają deklaracje japońskiego funduszu Softbank, który chce w AI w USA zainwestować ponad 100 mld dol. Beneficjentami będą też spółki sektora półprzewodników, dostarczające rozwiązania w segmencie układów scalonych dla centrów danych czy produkujące sprzęt i oprogramowanie. Ryzyko geopolityczne może znacząco wpłynąć na jeszcze większą potrzebę korzystania z usług spółek zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Warto też wziąć pod uwagę komputery kwantowe. W grudniu Google zaprezentował swój najnowszy chip kwantowy Willow, przewyższający mocą obliczeniową każdy superkomputer. To ma zrewolucjonizować technologię tego typu komputerów. Ów postęp może z kolei przyczynić się do przyśpieszenia prac badawczo-rozwojowych wymagających czasochłonnych i skomplikowanych obliczeń.
Nowy poziom usług finansowych
Joanna Witek, Product Lead w Finiata
W nowym roku szanse na dynamiczny wzrost będą miały przede wszystkim rozwiązania potrafiące gładko wtopić się w naszą codzienność, jak np. w pełni zintegrowane usługi finansowe, dostępne na wyciągnięcie ręki w świecie e-commerce, social mediów, a nawet platform gamingowych. Użytkownicy – przyzwyczajeni już do szybkich zakupów online czy błyskawicznych płatności mobilnych – będą oczekiwać finansów tam, gdzie faktycznie w danej chwili są, bez konieczności przełączania się pomiędzy aplikacjami.
Innowacją, która może wyróżnić się w tym otoczeniu, są sztuczna inteligencja oraz zaawansowana analityka.
To nie tylko efektywniejsze zarządzanie aktywami czy bardziej precyzyjna ocena ryzyka kredytowego, ale też możliwość przewidywania potrzeb klienta, analizowania jego zachowań w czasie rzeczywistym i proponowania spersonalizowanych rozwiązań. AI może pomóc w prognozowaniu sytuacji rynkowych, podpowiadać optymalne momenty na zaciągnięcie kredytu lub sprzedaż aktywów, a nawet ostrzegać przed nadmiernym zadłużeniem. Choć wiele pomysłów wzbudza entuzjazm, część może nie wytrzymać próby czasu. Technologie o niedostatecznych zabezpieczeniach przed cyberatakami czy słabo radzące sobie z rosnącą presją regulacyjną mogą szybko spaść z piedestału. Wobec zacieśniania kontroli i większej uwagi poświęcanej stabilności finansowej oraz uczciwości wobec klientów tylko solidne i przejrzyste produkty mają szansę zdobyć zaufanie użytkowników.
Pojawią się nowe trendy w e-handlu
Tomasz Gutkowski, Head of Business Development w Univio
Rosnącą w br. wartość rynku e-commerce daje podstawy do kontynuacji tego trendu na pograniczu jedno lub dwucyfrowej dynamiki. Wedle wskaźników sprzedaży niemal każdy miesiąc był pod względem wzrostu lepszy niż miesiąc z roku poprzedniego. Progres będzie trwał z uwagi na słabnącą inflację i spodziewane obniżki stóp procentowych, które skutkować będą większą siłą nabywczą konsumentów. Tendencję do zwiększonej konsumpcji widać też we wzroście wartości rynku dóbr luksusowych, która – według raportu KPMG – rok do roku wzrośnie o ponad 24 proc.
Polskie e-sklepy wypłyną na szerokie wody – w mijającym roku dynamika rozwoju cross-border w Polsce wynosiła co najmniej kilkanaście procent w ujęciu rocznym. W 2025 r. aktywność w tym zakresie będzie kontynuowana. Popularne staną się mniej oczywiste kierunki: Włochy, Rumunia, Finlandia czy kraje bałtyckie. W ramach umacniającego się trendu re-commerce można dostrzec coraz więcej marek modowych wdrażających model sprzedaży artykułów używanych. Jednocześnie widzimy rozwój fast commerce w branży modowej. Rok 2025 będzie też przełomem w e-grocery. Sektor mocno się rozwija dzięki aktywności graczy, jak Frisco, Żabka czy Auchan, ale czeka na dodatkowy impuls, wynikający z konieczności wejścia na ten rynek największych sieci w Polsce. Na znaczeniu zyska też q-commerce i marketplace’y.